Bedriftsbloggen vår er fem år i dag! Vi har ikke bare overlevd, vi har også hatt det kjempegøy! Sjekk her hva som har slått an, hva som irriterte dere og hva som rørte oss.Bedriftsbloggen fem år

Vi startet Bedriftsbloggen i november 2018 for å skrive om noe mer enn gigabytes og megahertz. Vi ville gi kundene våre råd, inspirasjon, nyheter og guider om alt som handler om kontorlivet. Lenge het den Den komplette bedriftsbloggen, men etter hvert ble det enklere å bare kalle den Bedriftsbloggen. Tidligere i år rundet vi en million visninger. 

Vi syntes selv at det var mye gøy med teknologi og hadde sett hvordan kontorlivet endret seg med moderne dingser. Vi tenkte derfor vi kunne hjelpe folk. Om vi ser på vår mest leste sak noensinne, så tror jeg at folk har fått hjelp. Se bare her:

Vår mest leste artikkel: Thunderbolt og USB-C – hva er forskjellen? 

Mange har stilt seg dette spørsmålet. Kabler kan være forvirrende noen ganger, spesielt når de ser like ut, men likevel er litt ulike.

Thunderbolt og USB-CKabel er ikke kabel: Hva er forskjellen på de ulike kontaktene?

Artikkelen om Thunderbolt- og USB-C-kontaktene ble skrevet for å rydde opp i denne forvirringen og ble første gang publisert i november 2020. Siden den gangen har artikkelen blitt lest over 120 000 ganger og den knuser dermed alle de andre artiklene vi har skrevet. Ingen andre artikler på Bedriftsbloggen er i nærheten av disse lesertallene.

Flyt i hverdagen 

Det er litt moro å se tilbake på den første bloggartikkelen vi skrev. Som en slags programerklæring skrev vi: «Vi er opptatt av å skape gode opplevelser på arbeidsplassen med riktig verktøy.»  

Dette kan vi fortsatt stille oss bak. Artikkelen handlet om at IT-utstyr ikke må bli tidstyver, og vi ga disse rådene (og flere) for å skape flyt i jobbhverdagen:

  • Tør å si nei til kolleger som distraherer deg og si nei til møter du ikke mener er viktige. 
  • Sitter du i åpent kontorlandskap bør du benytte hodetelefoner med støyreduserende funksjon for å kunne konsentrere deg. 
  • Har du bærbar PC, så benytt deg av en eller to eksterne skjermer på arbeidsstasjonen. 
  • Unngå mange pauser rundt kaffemaskinen i løpet av arbeidsdagen. Det tar tid å finne tilbake til konsentrasjonen du hadde da du jobbet ved PC-en. 

Jeg vil mene at disse tipsene fortsatt står seg godt. Kanskje vi var litt strenge på disse kaffepausene. Vi synes både pauser og kaffe er bra.. Vi har utstyr som gjør kaffepausen til en fest. Vi kommer forresten tilbake til kaffe lengre nede.

Litt erting ga engasjement

Motsvar fra en sur femtiåringGenerasjonsforskjeller: Hvordan snakker vi på tvers av generasjonene?

Noen ganger skriver vi artikler som skaper engasjement på sosiale medier. Det er jo gøy. Engasjementet er kanskje størst når vi erter litt, sånn som vi gjorde med artikkelen som spurte: Hvordan håndterer du de digitaliserings-averse på kontoret?

Da så vi oss nødt til å ta inn et motsvar fra en sur femtiåring. Motsvaret er lest mer enn 25 000 ganger og det ble liv i kommentarfeltet med masse likes, delinger og kommentarer. Sånt er gøy. Så får dere heller tilgi oss at vi er litt ertete. 

Den gjennomsnittlige artikkelen handler om mobiltelefoner

Slik velger du jobbtelefon til dine ansatteHallo? Hallo? Hvordan står det til? Den gjennomsnittlige artikkelen vår handler om mobiler.

Når vi borrer litt i fem år med statistikk, kan vi ikke dy oss for å sjekke hvor mye den gjennomsnittlige artikkelen blir lest. Tallet er cirka 4 300. Det betyr at artikkelen som kommer nærmest gjennomsnittet er en artikkel som handler om mobiltelefoner. Vi ble litt glade da vi oppdaget det, for mobiltelefoner er viktige for oss. Og en mobiltelefon er ikke det samme i dag som for fem år siden, så vi kommer til å fortsette å skrive om både iPhones og Android-telefoner til krampa tar oss.

Mine favorittartikler 

En artikkel i Bedriftsbloggen skal helst være nyttig. Sånn sett har jeg personlig lyst til å trekke fram artikkelen vår om kaffe. Den ble jeg klok av, i tillegg til at jeg har lyst på ALLE kaffemaskinene. Er det innafor å ha flere på kjøkkenet? 

iPad KnowMe

Til slutt vil jeg trekke fram en artikkel som rett og slett rørte meg. Multifunksjonshemmede Lukas kan kommunisere bedre takket være en iPad og kommunikasjonssystemet KnowMe fra Lifetool, en av kundene våre. Da ser vi at teknologi kan gi folk en bedre hverdag. Det er veldig gøy at Komplett Bedrift kan være en liten del av noe så viktig for de som trenger det. 

Hva med de neste fem årene?

Det hadde vært kult å være synsk, men ingen vet hva morgendagen bringer. 

Men jeg kan love at Bedriftsbloggen kommer til å fortsette å skrive om kontorlivets gleder og sorger. Vi skal ligge tett på utviklingen av skjermer og laptops, mobiler og nettbrett, stoler og bord – alt sånt som påvirker kontorhverdagen din.

Dessuten er jeg helt sikker på at det kommer nye modeller av iPhones og Android-baserte telefoner som Samsung.  

Da er det best å følge med. 

Takk for følget så langt.

Knapp: Alt du trenger til kontoret - Se utvalget