mobiltelefon til ansatte

Når du skal velge mobiltelefon til dine ansatte, er det mange faktorer som spiller inn. En dialog med de som skal ha ny telefon om behov og forventninger er et fint sted å starte.

Hva slags mobiltelefon den enkelte har behov for kommer helt an på hvordan arbeidshverdagen ser ut. De behovene som genereres av arbeidsoppgaver og ansvarsområder bør stå sentralt når du vurderer hvilken mobiltelefon du skal tilby.

Hva er ditt mobilbehov

Selv om vi er på den foreløpige høyden av den digitale tidsalder, har du kanskje ansatte som sitter på fastlinje og jobber. Da er ikke behovet for en mobiltelefon like stort. Det kan altså være noen ansatte som ikke trenger å ha en jobbmobil.

Det er verdt å merke seg at dersom du konkluderer med at en ansatt ikke trenger jobbtelefon, er det viktig å ha dialog med vedkommende på at man ikke likevel installerer jobbmail-appen på sin private mobil. Hvorfor ikke? Dersom en ansatt har behov for tilgang til jobbmail på mobilen, vil du som arbeidsgiver være tjent med å tilby vedkommende en jobbmobil. På den måten kan du legge føringer for hvilke andre apper som (ikke) kan installeres på telefonen, med mål om at de ansatte skal ha høyest mulig sikkerhet på mobiltelefonene sine.

Se vår samleside om mobiltelefon på jobb her.

Nytte og mobilstatus

I tillegg til å være et viktig arbeidsverktøy for de aller fleste, er det ingen tvil om at mobiltelefonen også har blitt et statussymbol. Mange har en helt bestemt preferanse på merke og operativsystem, og det å gå over fra det kjente, kjære og til noe nytt og ukjent som er annerledes å manøvrere, kan påvirke både hvor fornøyd en ansatt er og ikke minst hvor effektivt vedkommende jobber på mobilen.

Den brutale sannheten er at de aller fleste av oss verken trenger eller benytter oss av alle funksjonene og kapasiteten i mobiltelefonene våre. Ved å vurdere nødvendigheten av noen få, sentrale funksjoner i en mobil kan du få en pekepinn på hva den enkelte trenger. De som jobber mye på selve mobilen, skriver på den og bruker den til å svare på e-poster med, bør velge en telefon med stor skjerm og et tastatur som oppleves behagelig. Den store lagringskapasiteten enkelte telefoner kommer med, og som man betaler en del for å få, er nødvendig først og fremst dersom man tar mye bilde og video.

Hvis en ansatt absolutt vil ha den aller nyeste mobiltelefonen, mens du vurderer det som unødvendig, er det også en mulighet å tilby en løsning hvor hver enkelt ansatt har muligheten til å betale en egenandel for å få en mer kostbar modell.

Les også: Derfor skal du følge med på lanseringen av nye Samsung og Apple-telefoner 

Dyrkjøpte innsparinger på mobiltelefoner

Den umiddelbare tanken når det er snakk om ny telefon til de ansatte er kanskje å unngå at alle skal ha den nyeste og dyreste modellen. Avhengig av hvilken arbeidsstab du har hos deg, kan de kronene du sparer på å velge en billig eller utdatert telefon komme til å koste deg dyrt. Fordi mobiltelefonen er et så viktig verktøy for de ansatte og de bærer den med seg over alt, er det en stor potensiell employee branding-effekt i dette valget, noe som ikke bør undervurderes.

Er det viktig for deg at bedriften din fremstår som moderne, oppdatert, digitalt kompetent og «på ballen», vil du antagelig være tjent med å betale de tusenlappene ekstra for at de ansatte kan gå rundt med en splitter ny og lekker telefon. De ansatte er tross alt bedriftens ansikt utad, så å investere i det inntrykket de etterlater utenfor kontoret vil bidra til hvordan andre oppfatter bedriften.

Nyheter og bestselgere for mobil