Følg med på Apple og SamsungNår du skal velge mobiltelefon til dine ansatte, er det mange faktorer som spiller inn. Et fint sted å starte er å ha en dialog om behov og forventninger med de som skal ha den nye telefonen.

Hva slags mobiltelefon den enkelte har behov for kommer helt an på hvordan arbeidshverdagen ser ut. Behovene som følger av arbeidsoppgaver og ansvarsområder bør stå sentralt når du vurderer hvilken mobiltelefon du skal tilby.

Se vår samleside om mobiltelefoni på arbeidsplassen.

Hva er ditt mobilbehov?

Selv om vi er på den foreløpige høyden av den digitale tidsalder, har du kanskje ansatte som sitter på fastlinje og jobber. Da er ikke behovet for en mobiltelefon like stort. Det kan altså være noen ansatte som ikke trenger å ha en jobbmobil.

Hvis du har konkludert med at en ansatt ikke trenger jobbtelefon, bør vedkommende heller ikke ha jobbmail-appen på sin private mobil. Om den ansatte har behov for å sjekke mail på mobilen, bør hen ha en jobbmobil. For å ivareta IT-sikkerheten kan du i så fall gi retningslinjer for hvilke apper som kan installeres på mobilen. 

Les også: Det som skjer på din iPhone, blir det værende der?

Nytte vs. status

Mobilen er både statussymbol og et viktig arbeidsverktøy.

Mange har en helt bestemt preferanse på merke og operativsystem, og det å bytte til noe nytt og ukjent kan påvirke både medarbeidertilfredsheten og effektiviteten.

Den brutale sannheten er at de fleste av oss verken trenger eller benytter oss av alle funksjonene i mobiltelefonene våre. Ved å vurdere nødvendigheten av noen få, sentrale funksjoner i en mobil kan du få en pekepinn på hva den enkelte trenger.

Her er noen eksempler:

  • En medarbeider i markedsavdelingen, som har bruker mobilen til å ta opp videosnutter, bilder og til å poste i sosiale medier vil trenge en mobil med bra kamera og stor lagringsplass.
  • En medarbeider som er mye ute, i all slags vær, vil trenge en som er vanntett og støtsikker.
  • En medarbeider som jobber på kundeservice og sitter mye i telefonsamtaler vil trenge en mobil med god batterikapasitet.
  • En medarbeider som jobber mye på selve mobilen, skriver på den og bruker den til å svare på e-poster, bør velge en mobil med stor skjerm og et tastatur som oppleves behagelig.
Den store lagringskapasiteten enkelte telefoner kommer med, og som man betaler en del for å få, er nødvendig først og fremst dersom man tar mye bilder og video. (Skylagring løser jo stort sett behovet for mye diskplass i dag.)

Hvis en ansatt absolutt vil ha den aller nyeste mobiltelefonen, mens du vurderer det som unødvendig, kan du tilby en løsning hvor ansatte kan betale en egenandel for å få en mer kostbar modell.

Les også: Mobilbruk i bedriften gjort enkelt

Dyrkjøpte innsparinger på mobiltelefoner

Den umiddelbare tanken når det er snakk om ny telefon til de ansatte er kanskje å unngå at alle skal ha den nyeste og dyreste modellen. Avhengig av hvilken arbeidsstab du har hos deg, kan de kronene du sparer på å velge en billig eller utdatert telefon komme til å koste deg dyrt. Fordi mobiltelefonen er et så viktig verktøy for de ansatte og de bærer den med seg over alt, ligger det en stor potensiell employer branding-effekt i dette valget. Det bør ikke undervurderes.

Er det viktig for deg at bedriften din fremstår som moderne, oppdatert, digitalt kompetent og «på ballen», vil du antagelig være tjent med å betale de tusenlappene ekstra for at de ansatte kan gå rundt med en splitter ny og lekker telefon. De ansatte er tross alt bedriftens ansikt utad, så å investere i det inntrykket de etterlater utenfor kontoret påvirker hvordan andre oppfatter bedriften.

Les også: Nå skreddersyr Komplett Bedrift mobile bedriftsløsninger sammen med Telia

Topp 10 mobil Komplett Bedrift

Først publisert: 8. mai 2019
Oppdatert: 30. september 2021