ny normal på kontoret

Jeg kjenner kriblingen i kroppen. Nakstad & co. har servert mange doser optimisme og enda fler doser vaksiner til det norske folk, så nå går det mot en ny normal. Men er vi forberedt på den nye normalen i kontorlokalene og i møterommene?

Tidligere i vår kåserte kollega Eirik om hvordan han savnet kontoret. Nå er vi der.

Gjenåpningen er i full gang. Snart yrer det av liv i de tusen kontorlokaler i vårt langstrakte land. Joda, vi kommer nok til å være forsiktige fortsatt, og det bør vi. Men maskeløse eller maskerte – vi får uansett mer ansiktstid og en velfortjent pause fra Teams og Zoom, som riktignok skal ha takk for at de har tjent oss vel det siste halvannet året.

Les også: VR-brillene ble den sosiale redningen gjennom pandemien

Ny normal, nytt kontor

Tilbaketoget til den nye normalen vil kreve nyinvesteringer og endringer i hvordan vi samhandler på jobb. Snart to år gammel teknologi og løsninger vil bli satt under lupen, og noe må byttes ut.

I artikkelen «This is the end of the office as we know it», spår Vox følgende endringer i kontorlivet post-korona:

  • Dører som åpner seg selv
  • Heiser du kan snakke til
  • Større arbeidsstasjoner med skillevegger
  • Lunsjrom med færre sitteplasser og dokumentasjon på siste rengjøringstidspunkt
  • Antimikrobielle egenskaper i stoff og materialer
  • Kraftigere ventilasjonssystemer
  • UV-belysning for lettere desinfisering av kontoret på kveldstid

Vi vil utvilsomt se mye innovasjon innen helseteknologi, også for kontoret. I mellomtiden kan vi ta i bruk den teknologien som finnes og som kan gjøre hverdagen vår mer sikker og effektiv, både på arbeidsplassen og på møterommet.

Arbeidsplassen i den nye normalen

Arbeidsplassen anno 2021/22 bør gjøre det mulig å ha Teams-møter på arbeidsplassen, uten at du forstyrrer kollegene dine.

Det krever hodetelefoner med støydemping både på mikrofonen og ørene. Denne teknologien, som lenge har vært i bruk på callsentre, er nå på vei inn i vanlige kontorer og vil legge mindre press på møterommene.

En annen sterk trend vi ser er brede, buede skjermer, som eliminerer behovet for to skjermer.

Ergonomien må også ivaretas. Du må sitte godt, men ha muligheten til å kunne arbeide oppreist. Det å investere i en hev/senk-pult vil være et helsefremmende tiltak for mange. 

Her er mine tips til produkter som bør inngå i arbeidsplassen 2021/22:

  • Webkamera med HD-kvalitet til Teamsmøter på pulten (1).
  • Bred, buet skjerm som gir deg en mer effektiv arbeidshverdag (2).
  • Et headset med støydemping på ørene, men også på mikrofonen (3). 
  • Hev/senk-kontorpult (4).
  • Trådløs tastatur og mus (5).
  • Ergonomisk kontorstol (6).

kontoret 2021

Produktene på bildet: Logitech C920s PRO HD Webkamera, Samsung 34" LED Curved FreeSync, Jabra Evolve2 85, Ergonomisk hev/senk skrivebord E-Zee med motor, Logitech MK540 Advanced Combo Trådløs, iiglo Ergonomisk kontorstol.

TIPS: Sitter du tett på andre, kan du vurdere en skillevegg eller et akustisk panel. Det gir en ekstra sikkerhet når du må holde avstand og reduserer støy.  

Nobo bordskjerm

Les også: Slik lager du et hjemmekontor til 5000

Møterommet i den nye normalen 

Med mulighet for å kjøre Teams-møter «uforstyrret» i åpent landskap, ref. avnsittet over, vil det gjøres mindre beslag på møterommene. Men når dere først møtes fysisk med kunder eller kolleger, eller gjennomfører hybrid-møter, hvor noen sitter i rommet, og noen er med via videokonferanse, må utstyret være av høy kvalitet og fungere når du skal bruke det.

Møterommet anno 2021/22 kan inkludere:

  • Videokonferanse-kamera med høyttaler, 120° synsfelt og 4K-kvalitet (1).
  • 65" Public Display-skjerm med krystallklart bilde (2).
  • Bluetooth høyttalertelefon (3).

møterommet 2021

Produktene på bildet: Logitech MeetUp Conferencecam, Samsung 65" 4K Public Display QM65R, Jabra Speak 510 for Microsoft Lync.

Trenger du hjelp med å lage en løsning til ditt møterom eller arbeidsplass, ta kontakt med oss via knappen under.

Lykke til! :)

New call-to-action