Råd til deg som er IT-sjef på 12 % stilling

Var du den heldige som ble utpekt til IT-ansvarlig i tillegg til rollen du allerede har – eller er det et ansvar du bare må ta, fordi ingen andre gjør det? La oss gjøre jobben din litt enklere.

IT-sjef på 12 prosent

Det er ikke alle bedrifter som er store nok til å ansette en egen IT-sjef. Ansvaret for å kjøpe inn, vedlikeholde og gi intern service på IT-utstyr faller gjerne på den som kan mest om IT, men som må sjonglere rollen med andre oppgaver. Det krever sin kvinne eller mann, det vet vi, så her er noen forhåpentligvis gode råd på veien. 

Les også: Slik kan du spare kroner på IT-budsjettet i din bedrift 

Hvordan sette opp nettverk, helt enkelt

Som bedriftens IT-sjef vil du sannsynligvis være ansvarlig for at bedriften har et sikkert nettverk, som gir god nok båndbredde, og som har et gjestenett. Det første du bør gjøre er å sette deg inn i løsningen dere har.  

Hvis løsningen er moden for å byttes, eller du skal sette opp et nytt nettverk, bør du velge en nettverksløsning som er enkel å sette opp og bruke.

Jeg anbefaler Meraki Go fra Cisco, fordi den er laget med tanke på mindre bedrifter og hjemmekontoret. Den inneholder en kombinasjon av brannmur/router, switch og et aksesspunkt, ut fra hvor stort lokalet deres er og hvor mange brukere dere er (les mer her).

Via en egen app kan du sette opp et WiFi-nettverk (trådløst). Du kan også se hvor mange enheter som er koblet til nettet, hvor mye av båndbredden dere bruker, og hvilke applikasjoner som bruker mest båndbredde.

Enklere løsning finnes omtrent ikke, som kollega Sandra viser i videoen under:

Alternativt kan du sjekke ut Aruba, som leverer WiFi-løsninger for enkelt for små og mellomstore bedrifter.

Hvilke datamaskiner skal du kjøpe inn?

Personlige preferanser bør du ta hensyn til, men ikke kjøp en PC til 20 000 kroner, hvis en til 10 000 dekker behovet. Samtidig er datamaskinen et viktig verktøy, som skal være medarbeidernes følgesvenn i flere år, og noen lapper til eller fra vil ikke bety all verden i det store bildet.

PC eller Mac?

Studier viser at ansatte med Mac er mer fornøyde og mer produktive enn de med PC og Windows. Når det er sagt, er Mac generelt dyrere. En god filosofi er å la ansatte velge operativsystem selv. Om de ikke har preferanser, gi dem PC. Jobber du mye med Excel eller via Citrix, er som regel PC med Windows å foretrekke. For kreative roller er Mac populært.

Lær mer på våre samlesider Apple i bedriften og kjøp av ny jobb-PC.

Stasjonær eller bærbar?

Du får mer kraft for pengene om du velger en stasjonær PC. Men det spørs om det er smart i disse tider. En bærbar er ofte kraftig nok (bortsett fra når den ikke er det) og kan tas med hjem i tilfelle hjemmekontor eller når ting må gjøres på kveldstid.

Proff eller forbruker?

Du kan spare penger på å kjøpe en maskin myntet på forbrukermarkedet, men det er ikke sikkert det lønner seg i det lange løp. Kjøper du en proffmaskin, får du et operativsystem som er tilpasset bedrifter og et produkt som er mer robust enn en forbruker-PC. Det gjelder spesielt bærbare PC-er, som bør tåle mer handling og transport enn den du bruker på sofaen hjemme. 

Vi har samlet flere tips til kjøp av jobb-PC her.

Hodetelefoner og støydemping

Om medarbeiderne dine sitter i åpent landskap eller er på hjemmekontor, kan støy fra kolleger, barn eller dyr forstyrre Teams-møter og konsentrasjonen, om du jobber med krevende oppgaver. Hvis du kun ønsker å dempe lyd fra omgivelsene, kan et støydempende headset være nok.

Om du sitter på telefon eller Teams i åpent landskap, eller andre steder med mye støy, bør du også ha støydemping på mikrofonen, så de du snakker med slipper å bli utsatt for støyen. Jabra EVOLVE 75 og Logitech Zone er gode alternativer. Jabra er langt fremme på software, mens Logitechs headset også gir en god musikkopplevelse, dog ikke like god software.

Hvor ofte bør IT-utstyret byttes?

Det er vanlig praksis å kjøpe nytt utstyr hvert tredje år, for da er verdiene avskrevet skattemessig. Vær obs på at du kan pante gammelt IT-utstyr og på den måten få en bedre pris på et nytt parti. Du får da også et sertifikat som bekrefter at data har blitt slettet, slik at du opprettholder kravene til personvern.

Din egen IT-avdeling

Det er ikke mulig å vite alt, selv om du er IT-sjef på12 prosent. Derfor er det smart å ha en utvidet IT-avdeling, så du slipper å bruke tid på å pønske ut hva du trenger å kjøpe inn. Hos Komplett Bedrift kan du få hjelp til å sette sammen en pakke som passer til din bedrifts behov. Og når du har fått produktene i hus, er vi aldri mer enn en telefon eller chat unna, om du støter på ting du lurer på. 

Lykke til som IT-sjef!

Ta kontakt med oss for avtaler og større forespørsler