I år ble det mulig å utstyre lokaler og møterom med TV-er lisensfritt. Men, er det virkelig en TV du trenger, eller er det en Public Display-monitor? Vi ser nærmere på saken.
NRK-lisensen er borte
Kringkastingsavgiften ble innført i 1924 som en særavgift på radioapparater. Etter krigen ble den også gjeldende for TV-apparater. Siden da har den vært en yndet avgift å hate og en kasteball i den offentlige diskursen.
Den 1. januar 2020 ble den endelig avviklet av Stortinget, som besluttet å finansiere NRK over statsbudsjettet.
For bedrifter betyr dette økonomiske besparelser. I alle fall om du har eller ønsker mange skjermer. Frem til 2020 måtte du nemlig betale lisens per TV-apparat i bedriften.
Med lisensløse TV-er er insentivene ikke lenger like sterke for de dyrere Public Display-monitorene (PD). Ja, du kan spare en del på å velge TV til møterommet i stedet for PD – men det er likevel slik at du får det du betaler for.
Les også: Hva er et public display
Når kan TV være det riktige valget?
Bare for å ta det med en gang: Ja, du kan bruke en TV i stedet for en PD i de fleste situasjoner, men om lysstyrke er viktig (tenk butikkvinduer eller lokaler med mye dagslys), så vil en TV bokstavelig talt blekne ved siden av en PD.
Men hvis du kan leve med litt lavere lysstyrke og kortere levetid, så er jo TV billigst. Du kan da kjøpe inn skjermer til en lavere pris og heller bytte dem ut oftere. En fornuftig strategi om du ønsker å ha det siste innen TV-teknologi.
Og her får du som sagt en del for pengene.
En 75-tommers Samsung 4K Smart TV (bildet) koster under ti lapper og har både 4K Ultra HD-oppløsning og HDR. Eller enda billigere: en 58-tommers UHD LED smart-TV fra Philips.
Public Display – det proffe alternativet
PD er engelsk for Public Display, og er et samlebegrep på proff-skjermer til ulike bruksområder – herunder «digital signage» (digital signering/skilting), infoskjermer og skjermer til videokonferanser og presentasjoner på møterommet.
PD-skjermer finner du over alt. De viser deg tog- og flytider, frister deg til å kjøpe burgermenyen på CirkleK, flasher lekre reklameplakater på bussholdeplassen, lar deg lese siste nytt på flytoget.
En PD er en monitor som gir deg optimale kontraster og naturtro gjengivelse av kildesignalene. Lysstyrken er også bedre enn en TV, hvilket gjør PD-en til et innlysende valg hvis skjermen skal brukes i butikkvinduer, utendørs eller i rom hvor det er mye dagslys.
Public Display-skjermer har dessuten lengre levetid enn en TV. De er bygd for å stå på hele tiden, komponentene har høyere kvalitet og tåler tøffere håndtering og ytre påkjenninger i form av temperaturforskjeller eller støv på et lager.
Dessuten ... har du mange skjermer du ønsker å sentralstyre, så er PD et opplagt valg. Her anbefaler jeg at du velger en løsning som Databeat. Det er en norskutviklet programvare som gir deg mulighet til å styre hvilket innhold som skal vises på hvilke skjermer til enhver tid – for eksempel om du driver en bensinstasjon-kjede og vil styre alle skjermer på alle butikkene i Norge.
Kort oppsummert er det de viktigste forskjellene på en PD og en TV.
En av våre mest populære PD-er er Samsung 65" 4K Public Display QB65R (bildet), som har Ultra HD-oppløsning og én milliard fargenyanser. Pris: Drøyt ti lapper.
Skal du opp til 75-tommeren, koster den drøyt tjue.
Går du opp et trinn i kvalitet, til Samsung QM65R, har den høyere lysstyrke, flere tilkoblinger og 24/7-driftstid. 65-tommeren koster da fem lapper mer enn tilsvarende størrelse på QB65R.
→ Se vårt utvalg innen Public Display
Konklusjon: TV vs. Public Display
Som skjerm i et møterom fungerer TV utmerket. De er rimeligere og du kan bytte dem ut oftere i stedet for å kjøpe PD, som er dyrere. Men, ønsker du å sentralstyre mange skjermer er Public Display definitivt løsningen – eller om skjermen skal stå på et sted med mye eksternt lys eller utendørs.