Enten du sitter i ensom majestet eller er omringet av dine «undersåtter», kan hjemmekontor-tilværelsen gå på helsa og humøret løst. Jeg har samlet tretten tips til hvordan du kan gjøre dagene litt lysere og lettere.
1. Opplev noe sammen (for eksempel Ski-VM)
Vri deg løs fra dårlige nyheter og fokuser på noe annet, sammen. Planlegg å se innspurten på femmila sammen via Teams eller Zoom. Finn fram norske flagg, kubjeller og wienerpølse på termos og ditt beste heia-rop. VM i skiskyting går fra 10-21 februar, og etter det har vi Ski-VM, som begynner 23. februar og slutter 7. mars. Så er det plutselig vår!
2. Gjør noe med ergonomien
Ikke sitt på deg fysiske plager, slik hver fjerde nordmann opplevde like etter at pandemien brøt ut. En eller to skjermer, en hev/senk-pult og en godt stol gjør underverker. Et ergonomisk hjemmekontor trenger ikke koste deg mer enn 5000 kroner. Se videoen der jeg viser hvordan jeg satte opp et kontor hjemme.
3. Yoga på kontorstolen
Ta et kvarter på Teams på morgenen så folk får strukket på seg. Kanskje en fin oppgave for HMS-ansvarlig? Eventuelt kan bedriften kan leie inn en personlig som kan lede sesjonene. Det kan være yoga på kontorstolen eller helt vanlig bøy og tøy. Da har man både en sosial og en sunn øvelse. Og så finner du selvsagt nok av YouTube-videoer med yoga-sesjoner, om du ikke har noen i bedriften å trene sammen med.
4. Lunsjprat og lønningspils på Teams
Nyt lunsjen eller en kaffeprat med kollegene dine på Teams eller Zoom. Her kan bedriften booke inn alle medarbeidere til lunsjprat hver ukedag, og så kan den som vil dukke opp. Det artige er at du får snakket med (eventuelt lyttet til) flere enn du vil i en vanlig lunsj, der folk sitter spredt på flere bord. Tips: Bruker du Teams, velg «sammen-modus», da får du se alle i en kinosal eller en annen artig setting.
Kall inn til lønningspils på Teams fredag halv fire. Prat og moro kan stå på programmet, kanskje en Kahoot-quiz. Om det hakker kan alle skru av kameraet, unntatt den som kjører quizen.
5. Lag et morgenrituale
Hvorfor ikke benytte anledningen til å starte noen gode vaner? Morgenritualer er en populær lifehack, så lag din egen. Her er et eksempel: Ikke trykk på snooze-knappen når vekkerklokka ringer. Stå opp, drikk et stort glass vann for å hydrere deg. Bruk 20 minutter på å meditere over dagen og forberede deg mentalt. Bruk 20 minutter på å lese noe du lærer av eller som inspirerer deg. Bruk 20 minutter på fysisk aktiviteter, som yoga, styrkeøvelser med egenvekt eller en joggetur på 2-3 kilometer.
6. Kom deg ut!
Ta en aktiv siesta og få deg frisk luft og mosjon. Ta beina fatt, bikkja, sykkelen eller skia. Et fysisk avbrekk gjør underverker, og tiden du bruker har du jo allerede tjent inn på at du slipper å reise til og fra kontoret.
7. Ta interne møter på telefon, mens du går
Forskning viser at du blir mer kreativ når du går. Så ta med deg mobilen og delta i Teams-møtet på apostlenes hester (let me google that for you). Varer møtet i 30 minutter, vel, da vet du hvilken runde du skal gå. (Og ring gjerne også i stedet for å sende de forbaska mailene hele tiden. Vi trenger å høre hverandres stemmer og bonde litt i hverdagen også. Outlook ser vi nok til som det er.)
8. Lytt til erfarne fysiofolk og la deg kna ned i tide
Begynner du å kjenne smerter i hodet eller at skuldre og nakke blir stive, kontakt fysioterapeut eller lege før du blir verre. Stortingsrepresentant Mathilde Tybring-Gjedde (28) fortalte nylig om hvordan hun fikk nakkeprolaps av hjemmekontorjobbing. Så søk hjelp i tide!
9. Lag kjøreregler (om du ikke er alene på hjemmekontoret)
Har du barn eller partner som er hjemme sammen med deg, kan det være greit å bli enige om kjørereglene. Definer tidsrom hvor du er i ikke forstyrr-modus og kommuniser det til familien. Om begge jobber hjemmefra og dere har barn eller dyr som krever oppmerksomhet, så del på det. Husk at det er et liv etter jobben også!
10. Omgi deg med grønne planter
Planter er bra. De produserer oksygen, som visst nok skal være smart å omgi seg med. Og så ser det pent ut. Og hold deg fast, forskning viser faktisk at grønne planter øker produktiviteten. Så det så!
11. Skjem deg selv bort i lunsjen
Lag noe digg til lunsj, som du kan se fram til. Om du vil gjøre det enkelt, kan du lage en ekstra stor middag dagen i forveien, så du har noe du kan varme opp dagen etterpå.
12. Del boligen inn i soner
Noen liker å variere hvor de sitter eller står og jobber i løpet av arbeidsdagen. Jeg for min del liker å holde meg på ett sted. Når jeg reiser meg og går derfra, er arbeidsdagen slutt og resten av huset er fritidssone. Om du ikke har et dedikert hjemmekontor-sted rigget opp, kan det være greit å pakke ned jobben fra stuebordet, så den ikke minner deg på de tusen oppgavene som venter på deg gjennom hele kvelden.
13. Husk: Alt blir bra
Det er viktig at vi minner oss selv på det faktum at dette faktisk kommer til å gå over. Vi skal ikke sitte på korona-hjemmekontor herfra til 2030. Det er i alle fall min dristige spådom. Våren er i anmarsj og det blir lys og sommer. Og ikke minst, vi får se kollegene våre igjen ved kaffemaskinen og i korridorene. I mellomtiden, ta vare på deg selv!