Vil hjemlevering og digitalisering av tjenester ta av?

Kari og Ola Nordmann handler varer på nett som aldri før, og det finnes omtrent ikke grenser for hva vi får levert på døra. Men hva med tjenester vi vanligvis drar ut for å kjøpe? Vil de komme til oss nå?

Hjemlevering – fra produkter til tjenester

Hjemlevering av fysiske produkter har tatt av under koronakrisen. Omsetningen til landets nettbutikker har økt med over 60 prosent – og hjemlevering er en trend analytikerne mener vil fortsette etter at krisen er over, melder TV2.

Men hva med tjenester? Vil vi også se en «hjemifisering» der? Professor i innovasjon ved NHH, Tor W. Andreassen, mener at den «teknologiske bråmodningen» vil skape digitale innovasjoner innen tjenestesektoren. Tjenester som i dag krever at vi fysisk drar et sted, vil i økende grad komme hjem til oss, enten fysisk eller virtuelt.

Selv så vi at mange bedrifter hadde behov for å få IT-utstyr levert hjem i stedet for på kontoret eller nærmeste utleveringssted.

La oss se på noen flere eksempler.

Trening

Kampen mot «koronakroppen» begynte tidlig. SATS lanserte sitt digitale treningssenter allerede 13. mars, og hadde over 170 000 deltagere de to første ukene. Andre kjeder som Spenst og Family Sports Club har også kastet seg på trenden, og nå kan du delta i virtuelle gruppetimer for crosstraining, yoga og styrke eller delta i forelesningsserier hvor du får råd fra personlige trenere, kostholdsrådgivere og fysioterapeuter. 1:1-sesjoner med personlige trenere har også fått vann på mølla.

Helsetjenester

Digitaliseringen av helsesektoren har også skutt fart. Da Norge ble stengt ned ble antall e-konsultasjoner omtrent tidoblet. Videosamtale med legen kan være en god løsning i tilfeller hvor man ønsker å unngå å oppsøke steder det kan være smitte, så lenge en klinisk undersøkelse ikke er nødvendig. Andre helsetjenester som psykolog og logoped kan også tilbys i større grad digitalt, gjennom krypterte løsninger.

Eiendom

Eiendomsmeglere har også blitt utfordret til å tenke nytt. Røisland & Co har utviklet en plattform for 3D-visning med spillgrafikk, hvor kjøpere kan bevege seg rundt virtuelt mens de snakker med megler på telefon. Her illustrert av eiendomsmegler Lars Bratseth, som viser en terrasse i boligprosjektet Vannkunsten i Bjørvika i Oslo (foto: roislandco.no).

Digital visning i eiendomsbransjen

Rådgivning og coaching

Coaching over nett har også tatt av – og for oss som i lang tid har hatt hjemmekontor og har blitt vant til videokonferanser, er nok terskelen for å gjøre dette digitalt lavere. Siden denne typen tjenester er samtalebaserte, kan man se for seg gode muligheter for annen type rådgivning også, både innenfor bedriftsmarkedet og i privatmarkedet.

Les også: Webinar og podkasting tar av: Dette trenger du av utstyr og programvare

Undervisning

I skolen er det stor forskjell på hvor «digitale» lærerne har vært. Noen har basert seg på lekser, mens andre har kjørt undervisning via Teams. Selv om nettundervisning ikke er noe nytt, med MOOC, som har vært en greie i åresvis, har akademia fortsatt en lang vei å gå. Det ser ut til at koronakrisen har gitt dem pushet de trengte. Ifølge Tor W. Andreassen, har universitets- og høyskolesektoren fremskyndet nettbasert undervisning og veiledning med nesten 10 år – og det er svært gledelig.

Konserter og teater

- En digital konsert blir aldri utsolgt, påpeker musikkviter Audun Molde i magasinet Ballade. Han tror ikke at live-konserter kommer til å dø ut, men at det ligger spennende muligheter i å utvikle digitale musikkopplevelser som et standalone-produkt. Det gjelder også andre sceneopplevelser som for eksempel teater. Det Norske Teatret var tidlig ute med å annonsere at de ville finne nye veier å nå ut til publikum. På Facebook-sidene deres kan du fortsatt se teaterstykker.

Kunst og kultur

Folk kan også nyte kunst og kultur fra divanen. Google har gått sammen med 1200 ledende museer, så du i Google Streetview-stil kan bevege deg rundt i kjente museer som  Guggenheim, Musee D’Orsay og Van Gogh-museet i Amsterdam.

Ikke alt kan digitaliseres

Ikke alle tjenester kan digitaliseres, men tjenester man tradisjonelt har måttet oppsøke, vil nok bli vanligere å få levert i hjemmet. Frisørtjenester, hudpleie, massasje, akupunktur, tatovering og piercing er nærliggende eksempler.

Og ikke alt vil vare ...

digital omvisning i Bjørneparken på Flå

Digitaliseringen har skjedd over hele fjøla – men ikke alt vil vare. Knut Arild Hareide utførte historiens første virtuelle veiåpning, Oslo Maraton arrangerte det virtuelle løpet 17. Mairaton med medalje og t-skjorte til deltagerne, og til og med minnestunder og bisettelser har blitt virtualisert. Og selv om du har kunnet gå på alpakkavandring i Bjørneparken på Flå (bildet) eller slå ihjel en time med «tropisk preik» på Akvariet i Bergen, vil det aldri erstatte opplevelsen av å være der fysisk. På den andre siden har nok disse stedene oppdaget at slike virtuelle vandringer kan være god markedsføring som de vil fortsette med.

Hva tenker du? Hvilke tjenester tror du vil bli digitalisert eller gjort tilgjengelig for hjemlevering fremover? Vi hører gjerne fra deg i kommentarfeltet.

Se alle vare tilbud og produkter til hjemmekontoret