Webinar og podcasting tar av

Fikk du smaken på webinarer under nedstengningen? Er du en av dem som har kastet seg på podcast-bølgenSer du at webnarer eller podcast kan styrke merkevaren din? Her er vår guide til hva du trenger av kamera, mikrofon, programvare og annet utstyr.

Webinarer og podkaster – en kort introduksjon

Webinarer er foredrag eller presentasjoner i videoformat. Seerne kan strømme webinaret «on-demand» (forhåndsinnspilt) eller live. Mange webinarer gir seerne muligheten til å interagere med webinar-verten via en chat eller på andre måter, som i konkurranser og spørreundersøkelser som kjøres direkte i webinarløsningen. Som grafene fra Google Trends under viser, skjøt interessen for webinarer i været etter at Norge ble stengt ned – og mye kan tyde på at appetitten for innhold i dette formatet vil holde seg høy.

Podkasting er enkelt forklart radioprogrammer du kan strømme via mobilen eller laptopen din – og podkaster konsumeres hovedsakelig som lyd, selv om noen også inkluderer video. Podkaster er ofte serier og delt inn i sesonger, og noe man følger, i motsetning til et webinar, som er mer behovsbasert og ofte har en salgsutløsende funksjon. Noen podkaster er monologer, andre ledes av to eller flere programledere, noen er dramatiserte med storytelling og andre er intervjubaserte. Formatet har hatt en jevn, stigende vekst siden det ble en greie i 2004 og er godt egnet for å bygge merkevare og etablere sterke relasjoner til målgruppen.

Hva trenger du for å komme i gang med webinar eller podkast?

De fleste laptoper inneholder alt du trenger for å komme i gang med å holde webinarer: Et webkamera, en mikrofon og internettilgang for å strømme sendingen til seerne dine. Mange velger likevel å oppgradere utstyrsparken sin noe for å få best mulig kvalitet på lyd og bilde. Her er hva du bør tenke over.

1. Kamera

De fleste laptoper har et integrert webkamera. Med en oppløsning på 720p er disse brukbare for videokonferanser. Men skal du lage et webinar som fremstår profesjonelt, er det flere grunner til å vurdere andre løsninger:

  • Mobilkamera
  • Eksternt webkamera
  • Systemkamera

Mobilkamera webinar

Mobilkamera: Sannsynligvis er kameraet på mobilen din langt bedre enn det du har på laptopen din. Kameraet på laptopen er koblet til hovedkortet via en USB-kabel, hvor bildet komprimeres og forringes, mens kameraet på en mobil er direkte koblet til hovedminnet på telefonen. Sett mobilen på en tripod og ta opp direkte på mobilen eller (hvis du skal strømme) bruk en app som iCam eller EpocCam for å bruke mobilen som et webkamera via WiFi. Setter du mobilen din på en god tripod/fotostativ, og du har godt lys, vil det i mange tilfeller være en god løsning. Mobiltelefonene som har de beste kameraene akkurat nå er iPhone 14 Pro/Max og Samsung Galaxy S22 Ultra.eksternt webkamera til webinar

Eksternt webkamera: Logitech er markedsledende på webkameraer. Her ser du deres populære Logitech HD Pro C920, med 1080p, widescreen, autofokus og optikk fra Carl Zeiss. Den kan «klipses» på toppen av skjermen eller settes på en tripod. Et kamera av denne typen vil øke kvaliteten på fargegjengivelse og klarhet betraktelig ettersom disse har bedre sensorer og objektiver. Siden kameraet ikke henger fast i laptopen, har du også mer frihet til å velge plassering og utsnitt, og det er rett og slett mye enklere å se bedre ut når du kan velge en mer flatterende vinkling. Du bør gå for en oppløsning på minst 1080p. Du får et eksternt webkamera fra 750 kroner og oppover.

podcasting-3

Systemkamera: Skal du virkelig uppe gamet ditt, gå for et DSLR-kamera, eventuelt et speilløst systemkamera fra Sony eller Olympus. Da får du dybdeskarphet og krystallklart bilde. Prisklasse 5000-23000 kroner.

Uansett hvilket kamera du ender opp med, husk å ha rikelig med lys på objektet (deg selv). Enten sollys fra et vindu eller LED-basert studiolys. Lys gjør underverker, så lenge du ikke retter det mot kameralinsa. Og skulle du ønske å velge bakgrunnen selv, slik man gjør på TV, så kan du jo vurdere å skaffe en greenscreen

2. Mikrofon

En podkast er naturligvis avhengig av god lydkvalitet, men også et webinar. Til og med innen video vil jeg påstå at lyden er viktigere enn bildet. Publikum kan akseptere litt grums i bildekvaliteten, men aldri gå på kompromiss med lyd! Uansett hvilket utstyr du velger, gjelder det å ta forholdsregler: fjern støykilder, bruk et pop-filter for å eliminere «plosiver» (høye p- og s-lyder) samt å beskytte mikrofonen fra spytt, skru av trådløse enheter som kan forstyrre og er det mye romklang kan du sette inn puter eller en madrass – det hjelper faktisk.

Det finnes hovedsakelig tre typer mikrofoner til podkast- og webinarformål:

  • USB-mikrofon
  • XLR-mikrofon
  • Mygg/lavalier-mikrofon

 podcasting-2

USB-mikrofonen: Blue Yeti  er blant de mest populære for podkastere. Andre populære modeller er Røde NT-USB Studio og Røde Podcaster. Ønsker du en rimeligere prisklasse kan jeg anbefale Kompletts egen merkevare, Svive og mikrofonen Svive Hydro Pro. USB-mikrofoner er «plug and play», du kobler dem rett i USB-porten på datamaskinen, og de virker. Ulempen er at du ikke kan bytte ut enkeltkomponenter og at du må være tilkoblet en datamaskin for å bruke den. Mest ideelt for å ta opp lyd fra en eller to personer. Prisklasse 600-2500 kroner.

xlr-mikrofon til webinar og podkasting

XLR-mikrofonen: Røde Procaster (bildet) er en populær mikrofon for den kresne podkasteren og tar opp lyd i kringkastingskvalitet (se de mest populære XLR-mikrofonene vi selger her). Fordelene med XLR er variasjon, fleksibilitet og valgfrihet. Du kan enkelt bytte ut komponenter som kabler, interface eller mikrofon. Det er også lettere å koble flere mikrofoner til en datamaskin, og du er heller ikke avhengig av en datamaskin for å bruke den. En XLR-mikrofon kan kobles til en bærbar opptager av typen Zoom H6 Black eller lignende. Prisklasse 500-5000 kroner.

mygg og lavalier-mikrofon til webinarer og podkasting

Mygg/lavalier-mikrofon: BOYA Pro-K2 er en populær myggmikrofon, ideell for webinarer hvor du ønsker å skjule mikrofonen og sikre super lyd. Mikrofonen klipses på tøyet til den som snakker og er koblet med en tynn kabel til en sender som man kan ha i baklommen eller i beltet. Litt mer teknisk å sette opp, men et «must» hvis du investerer i et studio for din webinarsatsning. Lyden kan overføres med kabel eller trådløst til miksebord/PC eller en bærbar digitalopptaker. Prisklasse 600-2500 kroner.

3. Programvare

Webinarer kan som nevnt strømmes direkte eller tas opp på forhånd og tilbys som on-demand-video. Velger du å strømme direkte, kan du gjøre det direkte i plattformen, for eksempel i YouTube, LinkedIn eller Facebook. Velger du en betalt plattform som Zoom, TwentyThree eller GoToWebinar får du full kontroll over innholdet, tilgang til brukerdata og muligheten til å kreve registrering for å delta.

OBS Studio er et gratis program for både Mac og Windows, som lar deg både strømme og ta opp video. Det krever litt teknisk innsikt og interesse å sette seg inn i, men når du først har gjort den jobben, gir plattformen deg stor frihet til hvordan du ønsker å presentere webinaret ditt.

For webinarproduksjoner hvor du spiller inn en video med pauser og kutt, trenger du et videoredigeringsverktøy. De mest populære er Adobe Premier Pro eller Final Cut Pro, samt enklere løsninger som iMovie (Mac). Du kan også bruke QuickTime, som er standard på alle Apple-maskiner til å ta opp video fra kamera, skjermen din eller kun lyd.

Podkast kan du ta opp på flere måter. Enten med en digitalopptaker og/eller en XLR-mikrofon eller en USB-mikrofon, hvor du bruker et program som Garageband (Mac), Audacity eller Adobe Audition for å redigere episodene dine. Du vil også trenge en hosting-tjeneste hvor du kan laste opp og distribuere podkastene dine. Her finnes en rekke løsninger, for eksempel Podbean, BuzzSprout eller SoundCloud.

Lykke til – og tips oss gjerne om din podkast eller webinar!

Nyheter til bedriften ser du her

Først publisert: 20. mai 2020
Oppdatert: 29. desember 2022