robotarmer-komplett-bedrift-toppbilde-bedriftsbloggen

I et høyteknologisk hjørne av lageret i Sandefjord plukker to robotarmer kundeordrer med imponerende presisjon. De jobber raskt, presist – og helt uten pause. Men det mest fascinerende med denne nyvinningen er kanskje ikke teknologien i seg selv, men hvordan den har blitt til.

 

Fra idé til virkelighet

Hos Komplett er ikke innovasjon noe som bare skjer på styrerommet. Den spirer og gror blant de som kjenner logistikken best: de som står midt i den hver dag.

– De beste ideene kommer ofte fra teamet i lagerdriften. Vi har folk som ikke bare er flinke til å gjøre jobben sin, men som er nysgjerrige, løsningsorienterte og klare for å prøve nytt, sier Kjetil Sundland Henriksen og Kenneth Hofstedt, som har ledet prosjektet.

Da tanken om en helautomatisert plukkeløsning meldte seg, ble det raskt tydelig at dette ikke bare var et kjøp – det måtte bli et utviklingsprosjekt. En workshop ble starten på et tett partnerskap med Nomagic, ITO PallPack og Pearl Norway, og etter måneder med testing, læring og utvikling, var robotene i drift.

Ikke for å kutte, men for å vokse

– Robotene gjør oss i stand til å håndtere sesongtopper og kampanjer uten å måtte bemanne opp og ned hele tiden. Det gir mer stabilitet, og gjør det mulig for de ansatte å ta på seg mer varierte og interessante oppgaver, forteller de.

I stedet for å tenke «folk eller robot», har Komplett valgt «folk og robot». Og det fungerer. I dag nærmer robotene seg samme tempo som menneskelige plukkere, med rundt 210 plukk i timen. Forskjellen? Robotene kan jobbe når andre sover.

– Det betyr raskere behandling av ordre, også på tidspunkter der det før var mindre aktivitet. På sikt kan det gi enda raskere leveranser og en mer sømløs kjøpsopplevelse.

plukkearmen-2-bedriftsbloggen-komplett-bedrift

Mennesker, maskiner og motivasjon

Robotene er allerede i gang med å plukke mer komplekse ordre, med flere produkter og høyere krav til presisjon. Og dette er bare begynnelsen.

– Vi er aldri helt i mål. Det ligger i ryggmargen vår å ville bli litt bedre hver dag. Vi ser alltid etter forbedringer, enten det handler om plukkstrategier, pakkealgoritmer eller hvordan vi jobber sammen i hverdagen. Alt fra programvare og teknologi til menneskelige prosesser kan finjusteres, sier Henriksen.

Samtidig handler dette om mer enn teknologi. Når ledelsen gir grønt lys til at fagmiljøet selv får planlegge, gjennomføre og levere store innovasjonsprosjekter, skjer det noe med motivasjonen.

– Vi er utrolig stolte av hva vi har fått til sammen. Ikke bare teknisk, men som organisasjon. Dette handler like mye om kultur som om logistikk. Og det gir oss troen på alt vi kan få til videre.