Å bli helten på kontoret handler om å redde andre ut av kniper. Det handler om å være den uunnværlige personen som gir en hjelpende hånd når andre står fast. Og det handler om å ha lader, for være ærlig.
Et kontor eller kontorfellesskap et sted for jobbing. Det er ikke et hvilket som helst mojo dojo casa house, men en plass for lønnsomt arbeid. I alle fall lønnsarbeid. Derfor: Hvis én av dere står fast, da står alle fast. Vi er som en smoothie: Alle bidrar med sitt. Før vi knuses mot kontorlivets uforsonlige ståltenner. OK, kanskje ikke, men du skjønner hva jeg mener.
Kontorarbeid er som gruppearbeid
Noen ganger er kontoret et stort gruppearbeid. Fordelen med det er selvsagt at du kan skylde på de andre når noe går galt. Det gjelder å unngå å bli syndebukk, og heller være den populære i flokken. Med andre ord: Bli en helt.
Vi skal her gå gjennom hvordan du blir en helt på kontoret, men det handler om tre ting:
- personlighet
- hjelpsomhet
- lagerbeholdning
Juster personligheten din
Får å bli en helt må du først ha en ålreit personlighet. (Så allerede der ryker mange av oss ut. Neida. Joda.) Slik sikrer du at folk faktisk henvender seg til deg og ikke de andre:
Du må ikke være en sånn som ødelegger stemningen. For eksempel: Det er ikke noe som ødelegger en fredag på kontoret mer enn at noen sier det faktisk er torsdag.
Så uansett hva folk sier rundt deg – la dem holde på. Ikke vær sånn som driver og retter på folk bare fordi de ikke vet hva brorparten eller forfordele betyr. Eller sier skjøtt når de mener kjøtt.
Ingen liker en besserwisser. Så vær heller stille. Uansett hvor mange feil som svirrer i luften. Selv om det du sier er sant. Da skal du se at populariteten øker, og folk begynner å snakke med deg. Og henvende seg til deg for hjelp.
Dale Carnegie skrev boka «How to win friends and influence people» tilbake i 1936, boka har blitt lest i filler siden det. Her er noen av hans råd:
- Vær oppriktig interessert i andre mennesker
- Gi ærlig og oppriktig ros
- Unngå kritikk og fordømmelse
- Tenk i andres perspektiv
- La den andre personen føle seg betydningsfull
Vær til hjelp
Du kan være til hjelp på flere måter. På kontoret vil de stort sett handle om to kategorier: Hjelp med noe, altså en oppgave og hjelp til noe, altså noe praktisk. Du kan for eksempel hjelpe kollegene med å stille inn kontorstolen skikkelig. I alle fall om det er en stol som har godt med justeringsmuligheter.
Kanskje det viktigste og mest medmenneskelige du kan gjøre er låne ut lader og ladekabel til kollegenes mobiltelefoner. Da holder det ikke bare å stille med ladekabel til iPhone, eller en annen høykvalitetslader til iPhone med både USB -A og USB-C.
Men det er ikke bare iPhone som skal lades, så kontaktene bør passe både Apple, Samsung og andre merker:
Du kommer også til å bli en helt om du stiller opp med minnepinner til dem som ikke kan sende store filer på e-post. (Eller bruke WeTransfer. Eller bare trenger lagringsplass)
Av mer analoge hjelpemidler, er det viktig å ha:
- Hodepinetabletter
- Post It-lapper (gule, grønne, røde)
- Penner (røde, svarte, blå)
- Skjermrens
- Trykkluft på boks for å fjerne smuler i tastaturet (fra knekkebrødene du gir ut)
- Alt du trenger til whiteboardet
Mat og drikke
Når andre på kontoret har glemt å spise og drikke, da kommer de til deg. Det er foringstid. Det er ikke lett å være forberedt på alt, men et par ferdigsmurte knekkebrød bør du kunne svinge opp med. Vi har det ikke i nettbutikken, men her snakker vi Kiwi, Rema og så videre.
Og om du har denne vannkokeren på pulten, da har det det du trenger. Ja, hvis du har et glass med pulverkaffe, da. Fra Kiwi eller Rema. Ellers må du nesten peke folk mot den fine kaffemaskinen.
Men kanskje er det ikke kalorier som trengs. Kanskje er det bare en liten oppkvikker, og da er du selvsagt forberedt med en tyggegummi eller to. By på to, du. Vær en sånn som gjør kollegene i stand til å feel better – works better.
Folk trenger alltid hjelp med noe
Flere ganger om dagen vil du oppleve at en kollega trenger hjelp med noe. Ofte er det et ord som skal oversettes. Hvis du har forberedt deg godt, har du allerede lagt inn Google Oversetter og bokmerket korrekturavdelingen.no og synonymordboka.no i nettleseren din, og neste gang noen klør seg i hodet og spør ut i rommet: «Å, hjelp meg nå... hva heter det når du har redsel for lange ord?»
Da nøler du ikke med å hjelpe: «Du mener Hippopotomonstrosesquippedaliofobi?».
Det vil alltid være noen som trenger hjelp med vanlig programvare på kontoret. For dem har vi laget noen oversikter over tips og triks:
- Tips og triks for Excel
- Tips og triks for Outlook
- Tips og triks for Word
- Tips og triks for PowerPoint
Så for å oppsummere hvordan du blir en kontorhelt:
- Vær ålreit mot folk
- Hjelp til med ting
- Hjelp dem når de står fast
- Hold kollegene dine rene, tørre og mette
Og husk: