PC-skjermen kan gi deg søvnproblemer

Sliter du med å sovne om kvelden? Eller våkner du kanskje samtidig som fuglene tidlig på morgenen uten å være i stand til å sovne igjen? Problemet kan være rett foran deg. 

Zzzzzzz

For å sitere den sagnomsuste forfatteren Jojo Jensen i Dirt Farmer Wisdom: «Without enough sleep, we all become tall two-year-olds.» Dit vil vi ikke, stol på meg!

Det kan være mange årsaker til at vi ikke får nok søvn. Call of Duty, shopping på komplettbedrift.no eller det amerikanske presidentvalget, er noen eksempler. Men skjermen du ser på flere timer om dagen er også en. Da er det noen grep du kan gjøre – men først skal vi snakke om mørkets hormon (slapp av, det er ikke noe du får mareritt av).

Les også: PC-skjermens historie: fra kloss til koloss

Mørkets hormon

Søvnhormonet melatonin produseres i hjernen og gjør at vi kjenner oss trøtte og får behov for å sove. Melatonin omtales som mørkets hormon og varierer gjennom døgnet. Men det er når vi utsettes for mørke at kroppen begynner å produsere melatonin.

Siden produksjonen av melatonin hemmes kraftig av lys, kan det å utsette seg for en viss type lys om kvelden narre kroppen til å tro at det fremdeles er dag, og føre til at melatoninproduksjonen ikke startes.

Forskning.no skriver om et forsøk hvor man undersøkte to grupper som skulle lese på kvelden. En gruppe leste papirbok, en annen på nettbrett. Nettbrett-gruppen brukte 10 minutter lenger tid på å sovne og de var ikke så trøtte på kvelden som bokleserne. De produserte mindre melatonin og var mer trøtte om morgenen.

Les mer på: Riktig PC-skjerm på arbeidsplassen

Noen skjermtips å sove på

Hvis du vil være sikker på at du ivaretar søvnen din så godt det lar seg gjøre, bør du ha følgende faktorer i mente når du velger skjerm og arbeidsoppsett:

  • Filtrerer skjermen bort det blå lyset? De fleste mobiltelefonen i dag lar deg stille skjermen inn på nattmodus, så skjermen får et gulaktig skjær i stedet for det blåhvite. Det er fordi det er mer skånsomt å se på gult lys, spesielt mot slutten av dagen og når man skal sove. Det mange ikke vet, er at denne funksjonen også bør være på skjermen man sitter foran flere timer hver dag på jobb.

  • Har skjermen flimmerfritt lys? Flimmerfritt lys er en jevnere måte å distribuere lyset fra bakerste del av skjermen og ut til deg på, som gjør det behageligere for øynene våre å se på skjermen. Pass derfor på at skjermen har flimmerfritt lys. Det er ikke noe du kan se med det blotte øye, men skal være oppgitt i de tekniske produktspesifikasjonene.

  • Har skjermen low blue light-funksjon? Før i tiden brukte man briller for å holde ut det blå lyset fra skjermer, men nå kan du få dette som en innebygd funksjon i skjermen din. Dette kalles low blue light, og er svært gunstig for øyehelsen.
  • Kan skjermen justeres? Hvis ikke, risikerer du å bli støl i nakken. Det gjør det vanskeligere å finne en god sovestilling, som kan føre til søvnproblemer. Jo mer fleksibel skjermen er, jo enklere er det å finne en behagelig sittestilling. Skjermen bør være i øyehøyde, så du ikke sitter lut i nakken med høye skuldre.

  • Har skjermen høy nok oppløsning? For dårlig oppløsning kan gjøre at du blir sittende og myse med øynene. Når øyemuskulaturen blir sliten, kan det føre til hodepine som igjen gjør at du kan slite med å sove.

Sørger du for at så mange som mulig av disse punktene er med i produktspesifikasjonene på den nye skjermen din, ligger alt til rette for bedre søvn.

Lurer du forresten på hvor mye søvn du bør ha i døgnet, så har National Sleep Foundation disse retningslinjene (vi tar med hele familien, for sikkerhets skyld):

Aldersgruppe Søvnbehov per døgn
Nyfødte (0-3 måneder) 14-17 timer
Spedbarn (4-11 måneder) 12-15 timer
Småbarn (1-2 år) 11-14 timer
Førskolebarn (3-5 år) 10-13 timer
Skolebarn (6-13 år) 9-11 timer
Tenåringer (14-17 år) 8-10 timer
Unge voksne (18-25 år) 7-9 timer
Voksne (26-64 år) 7-9 timer
Eldre (65 år+) 7-8 timer

Les alt om PC-skjermer på vår samleside «Riktig PC-skjerm på arbeidsplassen»

Et siste tips! Den kanskje største søvntyven er vel mobilen. Enten du har iPhone eller Android, kan du stille inn mobilen din til å gå over til nattmodus (fra blåhvitt til gulaktig avslappende lys), enten manuelt eller automatisk på et bestemt klokkeslett.

Sov godt! :)

New Call-to-action

Først publisert: 27. mars 2019
Oppdatert: 15. juni 2021