Giveaways

Det er lett å tro at tiden er over for gode, gamle giveaways, eller profileringsartikler på norsk. Men sånn er det ikke. Norske firmaer bruker fortsatt giveaways for å profilere seg.

Husker du sist gang du var hos legen? Tok du en kikk på den koppen som stod på bordet hens? Med kulepenner i? Jeg skal vedde på at mange av disse pennene var reklamepenner fra legemiddelselskaper som Bayer, Roche eller Novartis. Eller at koppen var en gave fra Pfizer. Og hver gang legen lar øynene gli over pulten, får hen en påminnelse på at disse selskapene finnes.

Kaste eller gi bort giveaways?

La oss si du kommer hjem fra en messe eller et kundebesøk med hendene fulle av kulepenner, pop sockets og lommebøker i silikon. Hva gjør du? Kaster du dem, gir du dem bort eller bruker du dem?

Ifølge American Marketing Association kaster du dem i alle fall ikke. Du tar vare på dem og du bruker dem. Hele 80% av slike reklameartikler blir brukt i et år etterpå. Og der ligger mye av grunnen til at giveaways fortsatt holder stand. Selvsagt som en del av bredere markedsføringsinnsats.

Her i Komplett Bedrift liker vi giveaways, og vi prøver å gi bort det som kan brukes til noe. Vi tenker at det bør kunne koples til kontorarbeid, siden vi ønsker å skape god flyt i din IT-hverdag. Vi tenker at en reklameartikkel bør representere selskapet vårt.

Så når vi gir bort trådløse mobilladere med plass til penner og småtteri, er det fordi tror det er bra at ikke småting ligger og flyter på kontorpulten, og fordi.... vel, hvem trenger ikke å lade mobilen?

På den måten tenker vi at vi kobler det vi gjør med det vi profilerer oss med. Og så har vi drikkeflasker til den som er tørst på jobben. Og bagger med plass til PC og utstyr.

Hva kan Komplett Bedrift hjelpe deg med?

Her i Komplett Bedrift har vi en rekke varer som kan brukes som giveaways. Vi samarbeider med en ekstern partner for å trykke logoer på varene.

Du kan se mer om våre profileringsartikler og giveaways her.

Vi har for eksempel vært med på å gravere logo på en Fitbit for en kunde. Det var så vellykket at vi lagde en utgave til oss selv, som du ser av bildet under her:

Fitbit m Komplett Bedrift-logo-1

Graverende forhold: Kunden ser på klokka, kunden ser på logoen

Eller kan jeg foreslå en kortholder i skinn til iPhone? Med en pen og diskret logo?

Eller hva med minnepinner – er det noen som bruker dette lenger? Ja, det er det, for selv om mange foretrekker å dele data i skyen eller overlevere informasjon på andre måter, er minnepinnen en gammel traver som er lett å brande med en logo og som vil bli brukt, ifølge Delta Marketing. Trenger du minnepinner, har vi dem her.

Slå deg løs med giveaways

Hvis du har en god idé som passer med konseptet er det jo lov å slå seg løs. Jeg skal innrømme at det ikke er alltid vi kan hjelpe deg med alt jeg viser nedenfor.

Se bare her: Kentucky Fried Chicked lagde en gang en oppblåsbar modell av grunnleggeren av fast food-kjeden, Harland David «Colonel» Sanders med plass til en brus og en bøtte med kyllingvinger. Uimotståelig er vel ordet. Eller kanskje ikke?

13_of_the_Most_Creative_Promotional_Products_of_All_Time KFC

Flytende kylling: En moderne Colonel Sanders i en oppblåsbar versjon av Colonel Sanders. (Skjermdump)

Kanskje noe av det sprøeste vi har sett, er disse kjeksbitene fra England. Femti stykker i hver pose og logoen din på alle sammen.

Kjeks

Sprøtt, men kanskje en god idé?: Kjeks med logo. (Bilde

Dette tror jeg er framtiden for giveaways

Jeg har vært rundt på nettet for å finne stoff til denne artikkelen, og jeg tror kanskje jeg vil driste meg til å si noe om hva som blir mest populært i tiden framover:IMG_6840

  1. Miljøvennlige varer. Jeg trenger kanskje ikke argumentere for hardt her? Bærekraft er (heldigvis) i vinden, og undersøkelser viser at kunder får et bedre inntrykk av din bedrift om du framstår med øko-vennlige varer. Som litt ruccola på kontorpulten?
  2. Varer som fremmer mobilitet. Ikke bare er vi i gang med å reise igjen etter pandemien, men vi flytter gjerne arbeidsplassen mellom hjemmet, hotellet, cafeen, flyplassen og den tradisjonelle arbeidsplassen. Så alt som kan gjøre det livet enklere, blir populært, tror jeg. Som disse kontaktene som gir deg strøm til Apple-produkter uansett hvor du er. Eller kanskje en powerbank? Gudskjelov at man har en sånn i veska.
  3. Tote bags/handlenett. Se rundt deg. Se på kidsa. De bruker handlenett. (Men kanskje ikke fortell dem at det heter handlenett på norsk. Tote bag sitter litt bedre.) Ikke bare er det et prima alternativ til plastposer, men det er også god plass til logoer og budskap som du vil ha fram. Bare husk å lage dem så kule at noen vil gå rundt med dem. En amerikansk undersøkelse viser at bagger blir brukt lenge og vist fram nesten seks tusen ganger i løpet av den tiden.

Jeg håper jeg har satt deg på noen ideer når du skal bestille giveaways neste gang. Alt trenger ikke være nøkkelknipper og kulepenner. Slå deg løs og se på reaksjonen.