mus eller datamus - problemer blir det uansett

Musearm, senebetennelse, frossen skulder eller nakkevondt. Fire av ti ansatte i norske små og mellomstore bedrifter har - eller har hatt fysiske problemer knyttet til bruk av datamus. Må det være sånn?

Tenker du på hvor mange klikk du utfører hver dag og hvor mange meter du scroller enten ved hjelp av fingeren på telefonen eller datamus på PC-en? Ny forskning viser at vi scroller cirka nitti meter hver oss – hver dag. Dette utføres med bevegelser som ikke faller naturlig for kroppens anatomi. Og når det blir for mye så sier kroppen helt enkelt ifra. Undersøkelser fra Contour Design viser at det koster samfunnet millioner av kroner i økt sykefravær eller nedsatt effektivitet. En dags sykefravær koster i snitt 2.900 kroner. Å finne gode løsninger og forebygge plager er samfunnsøkonomisk lurt.

Musearm er plagsomt, men det går over

Slik plager merker du som regel først ved smerter i nakken, skuldre, hender og armer. Det er gjort studier blant kontoransatte som påviser sammenheng mellom musebevegelser og slike plager, men det er også slått fast at dette er plager som går over av seg selv og IKKE kan betegnes som kroniske. Likevel er det et problem som må tas på alvor.

Under korona-pandemien forventes det at denne type plager tar seg opp fordi mage nå er henvist til et sparsommelig utstyrt hjemmekontor. Her har du rettigheter som arbeidstaker og kan lese mer om det hos Arbeidstilsynet.

Våre egne tips til hjemmekontoret finner du her.

Tips og treningstips for å unngå musearm

Her er lenke til en artikkel om triks og konkrete treningsøvelser som gjør at du kanskje slipper å bli en del av musearm-statistikken. Les blant annet om gode råd som for eksempel:

  • Plasser mus og tastatur 30-40 centimeter inn på bordplaten.
  • Lær deg til å bruke venstre hånd til å kontrollere musen dersom du er høyrehendt og vice versa
  • Legg hendene på knærne når de ikke arbeider og senk stressnivået.

rollermouse

Her i Komplett Bedrift har vi nylig byttet ut alle våre tradisjonelle datamus med såkalte ergonomiske og riktige rollermouse. Vi velger å være føre var. Selv om du aldri har opplevd plager med musearm eller frozen shoulder, så er sannsynligheten for at det inntreffer før eller siden ganske stor.

eldgammel datamus

Datamusen holder stand

Datautstyr og ulike verktøy som kan plugges inn i din datamaskin har blitt en helt sentral del av kontorhverdagen til de fleste av oss. Enten det er et eksternt tastatur, en ekstra skjerm eller høyttalere som kobles til via USB-porten. Mye kontorutstyr har utviklet seg over tid, men datamusen holder stand. Mac-brukere har blitt vant til den store styreflaten og «tap»-teknologien som også andre fabrikanter har tatt i bruk, men de aller fleste opplever en bedre arbeidsflyt og økt klikkpresisjon med ekstern datamus.

Hva er egentlig «ergonomi»?

datamusens utviklingErgonomisk mus, ergonomisk pult og ergonomisk kontorstol – er det egentlig noe du kan kjøpe for penger? Arbeidstilsynet definerer «ergonomi» som «tilpasningen mellom arbeidsmiljø, teknikk og menneske», altså er det ikke et produkt, men en rekke hensyn man må ta. Trives kroppen din best med å ligge bakover med beina høyt når du arbeider, ja så kan det være den tilpasningen du trenger. Men når vi vet at mange sliter med musearm så vil det være naturlig å se på alternative løsninger til den tradisjonelle datamusen. Det er ikke gitt at rollermouse passer for alle. Det må gjøres tilpasninger for hver enkelt arbeidstaker.

trådløs datamus

Dette er din sjekkliste for å tilpasse arbeidsstasjonen ergonomisk til deg:

  1. Stolen. Skal kunne høydejusteres og tilpasses slik at den gir god ryggstøtte.
  2. Musen. Riktig avstand til kroppens midtpunkt, god støtte til håndleddet og ikke belaste klikkfingeren unødvendig.
  3. Tastaturet. Det bør plasseres lavt og cirka 20-30 centimeter inn på skrivebordet. Ikke for bredt slik at du må strekke deg langt.
  4. Skjermen. Lett vinklet bakover og plassert cirka en armlengdes avstand fra overkroppen. Overkanten av skjermen bør være i høyde med øyenbrynene dine.
  5. Belysning. Skal være justerbar og ikke blende deg. Helst bør du kunne justere belysningen selv på din arbeidspult.
  6. Skrivebordet. Sittende skal armene holde cirka 90 grader. Det bør kunne justeres opp og ned så både beina får rett vinkel på stolen når du sitter, og du bør ha mulighet til å jobbe stående.

Se hele vart utvalg av produkter for en bedre kontorergonomi