Slik sikrer du deg en god bedriftsavtale på IT-utstyr

Det er klart du kan haste rundt etter billig-tilbud for hver enkelt PC eller gadget du kjøper. Men det er bedre å ha en bedriftsavtale. Vi forklarer hvorfor og gir deg tips til hva som bør inngå i en avtale, slik at du får en avtale du kan leve godt med.

En bedriftsavtale er tuftet på lojalitet. Det er tillit begge veier og iblant vanker det noen hyggelige overraskelser. Som kunde forplikter du deg til å handle fra leverandøren. Leverandøren forplikter seg til å gi deg goder og fordeler som kunder uten avtale ikke får.

Hva bør du kreve i en bedriftsavtale ?

Her er noen ting du bør forvente av en leverandør når du inngår en bedriftsavtale, og som bør være på listen når dere diskuterer avtalen:

  • En bedriftskunde skal alltid være prioritert
  • Du skal få gode råd og oppfølging
  • Serviceavtale og spesialtilbud
  • Opptil 30 dagers kreditt
  • Fri frakt på ordre over 2.500,-
  • Lynrask levering
  • Premiumfordeler
  • Hjelp til montering og opprigg, f.eks. av møterom

Se også vår samleside om hvordan du velger riktig PC på jobben

Personlig handel i nettbutikken

Mange tenker på nettbutikker som upersonlige og kalde, ikke som den gamle butikken på hjørnet. Men hvis du har en bedriftsavtale hos en moderne leverandør, vil du oppleve at den kjenner deg igjen. Når du snakker eller chatter med kunderådgiverne i nettbutikken, vet de hvem du er, hva slags utstyr du har og kan gi deg gode råd.

En bedriftsavtale betyr ikke å få levert noen pappesker med harddisker nå og da. En bedriftsavtale bør gi deg spesialtilpassede ordninger, småting her og der som du vil sette pris på, som at nye PC-er blir levert ferdig pakket opp, klargjort og lagt ned i en fin veske.

Lojalitet mellom kunde og leverandør

Det er mange måter å få gode priser på. Kjedebutikker gjør store innkjøp og kan gi gode rabatter. Men lojalitet er også noe som kan premieres. En nettbutikk som har lojale kunder har en mer forutsigbar økonomi og kan belønne kundene sine i form av lavere priser.

Vår erfaring er at lojalitet bygges når vi (stort sett) kan levere det kunden ber om, raskt! For å få til det må man ha et stort varelager. Derfor har for eksempel Komplett Bedrift tilgang til mer enn 20 000 forskjellige varer på lager i Sandefjord.

Hva skjer med de gamle PC-ene deres?

Hva gjør IT-leverandøren deres med gammelt utstyr dere leverer inn? Trygg sletting av harddisker bør være et minstekrav, men hvordan ser verdikjeden ut? Er den bærekraftig? I Komplett hjelper vi u-land med utstyr, noe kundene våre setter pris på. Vi tar samfunnsansvar og velger løsninger for logistikk, emballasje og avfall, som skåner miljøet.

Ekstra kundefordeler

Helt på tampen nevner vi noen ekstra fordeler du skal kunne kreve som bedriftskunde:

  • Automatiske og elektroniske prosesser
  • Ingen manuell håndtering
  • Administrative besparelser i flere ledd
  • Skreddersydd webløsning
  • Kundespesifikt bufferlager

I det hele tatt skal en bedriftsavtale gi deg bedre kontroll på innkjøpene deres, så du kan effektivisere hele innkjøpssystemet. Hos Komplett Bedrift har vi et av Europas mest effektive lagersystemer, med 75 roboter som sørger for lynrask levering til kundene våre.

En lageransatt ved et konvensjonelt lager kan håndtere omtrent 30 varer i timen. Hos oss kan de håndtere opp mot 320 i intensive perioder, fordi de slipper å løpe løpe rundt og hente ned varer fra hyllene.

Lojale leverandører

Jeg håper du har fått noen nyttige råd til hva du bør kreve av en bedriftsavtale for at den skal være tilfredsstillende for begge parter. 

Ikke nøy deg med det nest beste for din bedrift!

New call-to-action

Først publisert: 19. des. 2018
Oppdatert: 12. jan. 2021