VR-briller - vil det slå an i 2020?

Det går varmt på ryktebørsen ved inngangen til året og en hel informasjonsindustri er bygget opp rundt det å avsløre tech-trender, nyheter og for å spre rykter.

Er du godt over snittet interessert i nyheter på tech, data og dingsemarkedet så er det en rekke nettsider du skal holde øye med i tillegg til de som daglig leverer nyheter. Her er noen av mine favoritter som graver litt dypere:

I tillegg er produsentene i høyeste grad med på å skape oppmerksomhet rundt nylanseringer og oppgraderinger. Apple, Samsung, Lenovo, HP, Windows, Google, Amazon er alle aktører på sin egen ryktebørs og har finslipte kommunikasjonsstrategier for å skape mest mulig blest og omtale rundt sine produkter og tjenester. Det er fort gjort å miste gangsynet i virvaret av reklame, betalte omtaler, tester og redaksjonelle saker. Dette er en bransje hvor mange mener mye.

New call-to-action

Influencerne påvirker tech-trendene

Dessuten har produsentene for lengst alliert seg med influencerne og lar dem få slippe til aller først på sine produkter mot at de omtaler dem – positivt naturligvis, men med troverdighet. Innenfor gaming har for eksempel PewDiePie aka Felix Kjellberg, lenge vært den dominerende med sine drøyt 96 millioner følgere. Markiplier (23 millioner følgere), SSSniperWolf (16 millioner følgere) og DanTDM (21 millioner følgere) er viktige markedsføringskanaler for tech, gaming og nyheter som treffer målgruppen i mageregionen. De er også verdt å holde et øye med.

Mitt poeng er at du skal være kritisk til kildene som informasjonene kommer fra. Det kryr av flinke folk som absolutt vet hva de snakker om der ute og det er utvilsomt morsomt å følge med for oss som er i bransjen.

Vil ha dingser som virker

Her i Komplett Bedrift tror vi 2020 blir et år uten de store overraskelsene, men hvor det innoveres over de produktene som allerede finnes på markedet. (Ja, vi vet at Samsung slår på stortromma med Iphone11-knuseren).

Etter å ha lansert kostbare telefoner en stund, er det nå klart at de igjen lanserer en billigversjon a la SE og den baseres på 8-eren. I 2019 ble faktisk iPhone 8 en av våre desiderte storselgere. Det er en myte at alle skal ha det siste og nyeste. Langt de fleste er godt fornøyd med en kvalitetstelefon som ikke nødvendigvis har ansiktsgjenkjenning og siste oppdaterte prosessor.

Sømløs samhandling

Vi tror også at det blir enda tydeligere at vi vil ha produkter som samhandler uten friksjon og fungerer uten at vi trenger å sette oss inn i så mye av teknologien. Apple har bygget sitt produktunivers rundt denne strategien – og det funker som bare det. Airpods har blitt en del av bekledningen til mange trendsettere, de fungerer sømløst med Apple Watch, telefonen din og Macen du bruker på jobb.

airpods og iphone

Noen vil klart mene at Android har kommet lenger på mange felt og bygget gode strukturer uten å levere egne produkter slik som Apple. Poenget er at mange føler de må velge mellom det ene eller det andre. Sannheten er at systemene snakker i stadig større grad sammen på tvers av hardware og software. Du kan koble PC-en din til Apple-TV via AirParrot 2 og iOs-dingsen din fungerer fint med Chrome eller en smart-klokke som ikke heter Apple. Trenden er at de tradisjonelle siloene bygges ned.

NFC-teknologi gjør også ting enklere. NFC betyr Near Field Communication og er en trådløs overføringsmetode som gjør at dingsene kan snakke sammen så lenge de er i nærheten av hverandre. Vi tror denne teknologien vil skyte fart og omfatte enda flere teknologifelt enn i dag.

Hos Telenors Forskningsavdeling har de også gjort seg noen tanker om hva som kommer i 2020. Ett av punktene de noterer seg kaller de for "kroppens internett". Konklusjonen  er at stadig flere dingser kobles opp mot nett og at det vil gi oss helt ny innsikt i egen kropp og helse. For de som lever med sykdom kan slike teknologiske fremskritt være av svært stor betydning.

Du kan lese om Telenor-forskernes spådommer i denne artikkelen

snapchat

Sosiale medier leder an

I tillegg vet vi at folk flest gjerne lar seg underholde. Face-emoji og annet artig som man kan sende til venner og kjente via sosiale kanaler, blir bare bedre og enda mer naturtro. Her vil sosiale medier lede an i utviklingen, for det kommer frem stadig nye kommunikasjonsformer knyttet til den eller den appen. Bare se hvordan SnapChat har forandret måten vi, og særlig de unge brukerne, kommuniserer. Her skjer ting fort. Og det er egentlig den sikreste trenden vi kan forsikre deg om kommer – det som skjer, det vil skje fort. Det gjelder å henge med. Bruk listen år i starten av artikkelen for å holde deg ajour med tech-trendene.

Hva så med VR?

Ja, hva skjer egentlig med VR? Vi har ventet på at noe skal skje med VR i mange år allerede, men det kommer jo aldri et gjennombrudd. Ei heller tror jeg det skjer i år, men VR er spådd en fremtid. Da tror jeg det må skje en utvikling innen enkelte bruksområder som folk flest finner det nyttig. For eksempel innen simulering av øvelser eller skarpe situasjoner som for eksempel kirurgiske inngrep. Men også for møter arrangert over nett med behov for interaksjon eller rett og slett innen eldreomsorgen for å gi gamle mennesker nye og spennende opplevelser uten at de behøver utsettes for lang og strabasiøs reisevei. Vi håper fortsatt på VR – og jeg har troen!

New call-to-action