Apple har blitt nyttigere på jobbenFolk som husker langt tilbake i tid (vi gjør ikke det, vi ser framover!) snakker gjerne om den gangen Apple var for kreative folk som satt med bena på bordet og kastet kulepennen i været mens PC-folka la inn de lange arbeidstimene. Sånn er det ikke lenger. Apple lager maskiner, apper og utstyr for deg som jobber. Uansett hva du gjør.

FaceTime er blitt bedre for deg som jobber

Hva er det viktigste du gjør på jobb? Det er å samarbeide, ikke sant? Og med den siste oppdateringen av Apples operativsystem, Monterey, er FaceTime blitt mye bedre. Ikke bare for deg som skal vise fram den nye babyen til tante Lullen, men for deg som vil samarbeide med folk. På jobb. Og med folk utenfor jobben.

Microsoft har kanskje pretty much cornered the market for videomøter med Teams, det skal innrømmes. Noen bruker så klart Google Meet eller Zoom, men jeg kjenner få som bruker FaceTime på jobb. Ingen, egentlig. Det blir det slutt på nå, for FaceTime er blitt mye bedre med Monterey-oppdateringen.

FaceTime for Mac ligner nå på det vi har sett hos FaceTime på iOS15, altså iPhone/iPad. Du kan få uklar bakgrunn eller sette opp møter gjennom en lenke på SMS. FaceTime funker også for kollegene dine på PC.

But wait, there’s more! Med den geniale funksjonen SharePlay kan du nå også dele skjermen din med de du facetimer med og dermed er FaceTime blitt supert for samarbeid på jobben. Også om du ikke sitter på kontoret, for du kan like gjerne bruke en iPhone. Sånn gjør du det.

FaceTime støtter et dusin språk, og for dere som er opptatt av sikkerhet, er det greit å vite at FaceTime har ende-til-ende-kryptering, også i gruppe-chats. Krypteringen er slått på som standard, så ikke tenk mer på det.

Husk også at det ikke spiller noen rolle om du er på en Apple-maskin. Du kan ta imot FaceTime-samtaler i Windows eller Android også.

Du trenger heller ikke starte et møte akkurat når du kommer på det. Lag en lenke, og send den i iMessage, WhatsApp eller hva du foretrekker å bruke. Eller hva med å legge den inn i kalenderen, så er lenke klar til møtet starter.

Hold fokus

Etterhvert har det begynt å bli mange beskjeder som popper opp på skjermen. Kanskje ikke alle er akutte? Kanskje du ikke MÅ gi dem oppmerksomheten din med en eneste gang? Kanskje du heller ikke husker helt hvordan du slår av beskjedene om at sushi-restauranten din har sluttet å bruke plast eller at prisen på den sykkelen du allerede har kjøpt er satt ned 19 kroner?

Da kan den nye funksjonen Fokus være god å ha.

Bilde1

Som du ser av skjermdumpen ovenfor, kan du sette Macen til ikke å forstyrre deg i en time. Eller til i kveld. Kanskje du trenger en liten power nap? Eller skal du kjøre bil? Da vil du heller ikke bli forstyrret. Du kan sette opp dine egne rutiner under Fokusvalg. Her kan du lage egne fokusmoduser for jobb, egentid eller det de kaller oppmerksomt nærvær.

Du kan selv stille inn hvilke varsler, hvis noen, som skal få dukke opp selv om du har på den aktuelle modusen. Selv om du skal sette deg ned og jobbe konsentrert og uforstyrret kan det jo være lurt at sjefens meldinger kommer gjennom.

AirPlay på jobben

For deg som er vant til å bruke AirPlay hjemme når du skal se filmer, har Monterey gitt deg en godbit på kontoret. Nå kan du bruke AirPlay til å dele skjerm i møter, og dermed kan du kaste de gamle kablene som er i veien og får det dyre, lekre møterommet til å se ut som et roterom på IT-avdelingen.

Kan vi bare få slå et slag for diktering?

Det er ikke noe nytt at du kan snakke til Macen, og at du kan diktere en e-post eller et dokument. Men talegjenkjenningen blir stadig bedre, og hele dette avsnittet er skrevet inn ved at jeg snakket til Macen. Så når vi begynner å venne oss til å samtale med Siri og alle dingser vi har i heimen, så kanskje det er på tide å bruke mer av det på jobb også? Dessuten har den siste versjonen av dikteringsfunksjonen en fin greie, og det er at den ikke trenger å sende noe tale eller tekst opp i skyen eller til en ukjent maskin i Bangalore. Alt blir liggende lokalt og bare sendt til den som skal ha informasjonen. Du må bare skru på funksjonen.

Monterey gir deg enda noen grunner til å bruke Apple-produkter på jobb

Med de nye oppdateringene, er det klart at Apple står seg godt i kampen med Windows-maskinene på arbeidsplassen. Fra før vet vi at Apple-brukere er mer tilfredse og produktive. Bare det er jo et argument for å velge Mac. Og sju av ti medarbeidere ville valgt Mac om de kunne bestemme selv.

Når dette legges sammen med de flotte mulighetene til å samarbeid, da er det ikke vanskelig for oss å anbefale Apple-produkter.

Må vi kjøpe alt?

Det er ingen tvil om at Apple-produkter kan være kostbare. Og selv om de varer lenge og betaler seg i økt produktivitet, kan det være en litt av en investering noen ganger.

Kanskje er leasing noe for dere? Fordelene med leasing er mange:

  • Det gir deg mer fleksibilitet, så du kan kjøpe alt du trenger akkurat når du trenger det. Dermed får du frihet til å investere og bruke penger på andre, viktige formål, for eksempel investeringer som gir avkastning.
  • Leasing belaster ikke investeringsbudsjettet. Spesielt i offentlig sektor er dette en stor fordel.
  • Det blir kun tatt sikkerhet i utstyret, og dermed binder du ikke opp selskapets pantesikkerheter for øvrig.
  • Det blir enklere å budsjettere, for du har forutsigbarhet, siden kostnaden er fast og kjent igjennom hele leasingperioden.
  • Leasing føres som driftsutgifter, og kan derfor gi betydelige skattefordeler.
  • Du kan få høyere kredittverdighet, for du unngår å belaste lånekapasiteten til bedriften på det som ikke gir verdiskapning.
  • Bedre likviditet gir trygghet så du er forberedt på uforutsette kostnader.

Etter endt leasing-periode inspiserer vår samarbeidspartner Fairown produktet, sjekker at det fungerer som det skal og foretar eventuelle reparasjoner. Avhengig av utfallet vil produktet enten få et nytt hjem eller gjøres om til reservedeler og gjenvinnes.

Les mer om leasing her

Apple i bedriften