En PC er ikke lenger hva den var. Nå er den laget for å stå framme i stua med lekre detaljer og glossy design.
Det var en gang at PC-ene, spesielt de stasjonære, ble gjemt bort inne på et hjemmekontor eller soverom. De var rett og slett ikke pene nok til å stå framme i stua. Og med rette. De fleste av dem så ikke ut - billige plastkasser med klumpete ledninger og svart eller grå farge.
Facebook løftet PC-en opp i sofaen
Så for ti år siden skjedde det noe. Facebook fikk oss til å ta med laptopen opp i sofakroken på kveldstid. Parallelt med dette så nettavisene en markert økning i besøket - også dette på kveldstid. Dermed satset de på å ha nytt stoff hele dagen, noe som igjen førte til mer besøk.
Alt dette var mekanismer som fikk PC-en til å stå mer framme på stuebordet og bli et møbel i det norske hjem. Men nordmenn likte ikke det de så. Klumpete, grå plastikk imponerte ingen i et land som ligger på verdenstoppen i oppussing. Noe måtte gjøres. Og det var PC-en som måtte endre seg.
Resultatet ble det vi ser i dag. Apple har alltid laget innbydende maskiner, men andre PC-produsenter har virkelig lagt seg i selen for å lage produkter som appellerer til øyet og kan passe til interiøret. Hewlett Packard Spectre er et eksempel på dette. Slank og metallisk design som kan pynte opp i ethvert rom. Et møbel, smykke og pyntegjenstand, rett og slett.
PC-en blir en del av vårt image
Hva skjer når dingsene våre ser bedre ut? Jo vi vil gjerne vise dem fram. Vi har lenge pyntet mobilene våre med deksler og dingser, og nå er de nærmest blitt en del av oss. En del som vi ikke vil legge fra oss når vi er på jobb. Så da kommer kravet om at arbeidsplassen skal legge til rette for dingsene våre.
Bring your own device (BYOD) er blitt et begrep som har vokst fram i takt med den utviklingen jeg skisserer her. BYOD handler om at arbeidstakere skal kunne ha med seg de verktøyene de er vant til og ønsker å jobbe på. Mobiltelefoner og laptoper er mest aktuelle. Men de skal fungere på nettverket på jobben. Folk vil printe. Bruke apper. Få tak i filer. Men være seg selv. Mange firmaer ser det som en konkurransefordel i kampen om de unge, gode hodene.
Mer om stilige og funksjonelle jobb-PC-er kan du lese på vår samleside.
Råd til fine maskiner
Men også de firmaene som ikke ser seg tjent med BYOD vil i stigende grad ha designprodukter når de kjøper nye PC-er. Det er en måte for et firma å signalisere at de har suksess. De har råd til fine maskiner. Å komme i møter med en gammel, klumpete plastboks er rett og slett ikke noe hyggelig lenger.
Noen nordmenn vil ha det minimalistisk. Noen vil ha bling. Alle vil vise at de følger med i utviklingen. Vi kan fort slå fast at datamaskinen er blitt en del av vårt image. Det signaliserer noe og du identifiserer deg med merkevaren. For enkelte skal den bare virke, men om den i tillegg kan utstråle noe du kjenner deg igjen i, så er ingenting bedre.