Anders Sildnes, Komplett Bedrift, foran lageret med robotene

Etter 14 år i MPX og Komplett Bedrift skal markedssjef Anders Sildnes videre til nye oppgaver. Det er på tide å se seg tilbake og naturlig for meg, som hans arvtager, å spørre om et avskjedsintervju.

Husker du den gangen alle skulle kjøpe mini-PC? 10 og 12 tommers skjerm og nesten til å putte i lomma? Det gjør Anders (avbildet over med en mini-PC).

– I MPX skulle vi ha timessalg på disse PC-ene og hadde bunkret opp med 100 stykk til under 1000 kroner. Vi satte tilbudspris og i løpet av sekunder hadde det gått ut 100 stykk. Men før vi hadde rukket å slå av tilbudet så hadde vi solgt 100 til!  Det var det første timessalget vi gjorde og satte en rekord vi ikke har sett siden. Folk var helt ville etter mini-PC-er. Det var ikke enkelt å få tak i 100 ekstra maskiner uten å tape for mye penger. Vi solgte like mange mini-PC-er på disse 15 minuttene enn vi har gjort de neste 15 årene. Nå i ettertid er det liten tvil om at disse PC-ene var en av mange flopper i teknomarkedet, men det var moro da det sto på.

Anders har sett de fleste teknofloppene og vært med på nedturer, men aller fleste oppturer, i bransjen. Han mener selv han har vært privilegert som har fått jobbe med fine folk, spennende oppgaver og produkter som folk vil ha. Og så har han lært ufattelig mye og mange spennende områder.

I tillegg blir det jo noen historier og mot slutten av artikkelen deler han et par inside-historier fra Komplett og MPX-historien som tidligere ikke har vært kjent utenfor veggene i Sandefjord.

Komplett Bedrift dyrker frem en supermannrolle

Anders Sildnes har sin bakgrunn fra informatikk og jobbet før han kom til MPX – senere Komplett Bedrift, i Proffcom i Oslo med ansvar for NetComs kundeservice.

–Det har vært en fordel å ha teknisk bakgrunn. Interessen for produktene og faget, vite hva som går i markedet samt evnen til å sette oss inn i kundens behov, har vært suksessformelen i Komplett Bedrift slik jeg ser det. Vi har smeltet sammen salg, innkjøp og markedsføring som igjen har skapt det jeg gjerne kaller en Supermannrolle. Man er rett og slett litt Supermann innenfor alle relevante felt for kunden. Det skaper troverdighet i vårt marked når vi kan identifisere kundens behov og samtidig være gode rådgivere for at de skal få best mulig valuta for sine investeringer, sier Sildnes.

Teknologisk revolusjon

MPX som var forløperen til Komplett Bedrift, ble etablert i 2002 og fire år senere kom Anders Sildnes med på laget. På spørsmål om hva som kjennetegner utviklingen han har vært med på svarer han:

– Mobiltelefonene har nok utviklet seg aller mest. Fra de første som du bare kunne ringe med, videre til MMS-telefonene, innom de bittesmå mikrotelefonene (Ericsson T28) og videre til smarttelefonene som har tatt over våre liv.

– For PC er forandringene store, men ikke så synlige. Maskinene er mindre, lettere og kraftigere. Når det gjelder skjermer har vi gått fra en skjerm, via to, til mange og nå tilbake til en diger. Det er smak og behag, men hvorfor enkelte har fem-seks skjermer på kontorplassen sin kan jeg vanskelig forstå.

Kanskje den aller største endringen har, i følge Sildnes, skjedd på møterommet, men det er fortsatt endel etterslep av gammel prosjektor-teknologi.

– Før var det nettopp projektor som gjaldt, og faktisk en og annen overhead-maskin, men i dag ser vi stort sett proffskjermer på norske bedrifters møterom. Det er en betydelig forbedring, synes jeg. Men fortsatt er det langt igjen for mange bedrifter. Særlig med tanke på enkel tilkobling og at ting bare skal virke når du trenger det. De første ti minuttene av et møte skal ikke brukes til å finne rette HDMI og visningsmodus på PC-en. Slik var det for 14 år siden og sånn er det dessverre fortsatt alt for mange steder i dag.

Utviklingen utfordrer

Komplett Bedrift vil alltid være avhengige av utviklingen som skjer hos produsentene og vil alltid forsøke å ligge i forkant på vegne av kundene. Når datakriminalitet har blitt satt så ettertrykkelig på kartet så følger Komplett Bedrift aktivt opp. Sildnes har stått i denne utviklingen.

– Datasikkerhet utfordrer oss og produsentene i stadig større grad. Norske bedriftseiere er mer redd for datainnbrudd nå enn noen gang før. Det tar vi på alvor og det er et tema vi får stadig flere spørsmål om og vi blir utfordret av våre kunder. Samtidig skjer ting i teknologibransjen ekstremt hurtig og det lanseres produkter ukentlig som på en stadig bedre måte sikrer våre digitale verdier. På dette feltet har det vært viktig å holde seg oppdatert.

Utvalg, pris og levering

Kundene krever gode nettbutikker og rask levering. Det var i bunn og grunn dette MPX (MicroParts Express) skulle levere på i sin tid. Både privatkunder og bedrifter liker godt utvalg, bra priser og rask levering.

– Du skal igjen kjenne dine kunder, deres behov og kjøpsmønster og om de er modne nok med tanke på netthandel. To ganger har vi forsøkt å starte med salg av hvitevarer, men disse produktene vil Ola Nordmann fortsatt primært kjøpe fysisk i butikk viser det seg. Det er selvsagt mer modent nå enn for ti år siden, men fortsatt en vei igjen før vi er på høyde med volum som går ut av de fysiske butikkene. Det er nyttig kunnskap å ha med seg når man driver med handel og nettbutikkene er den primære salgskanalen.

Sildnes understreker viktigheten av å være kundedrevet – altså tilpasse seg kundene og ikke omvendt.

– Bedriftsmarkedet som vi betjener, vil alltid ta etter privatmarkedet. Spesielt i jakten etter kundevennlige løsninger. Det er en god utvikling. Og opp gjennom disse årene har vi virkelig sett verdien av vår beste selger – nemlig nettbutikken. Der har vi de beste løsningene fra privatkanalen vår Komplett.no og våre egne løsninger tilpasset SMB og større offentlige og private kunder.

Digital markedsføring

– Vi er heldige som er en del av Komplett-huset og har alltid hatt gode, digitale løsninger. Samtidig har behovet for markedsføring i digitale kanaler utviklet seg voldsomt. I dag skapes mye av vår synlighet via sosiale medier hvor vi både er ute med faglige bloggartikler, men også produktinformasjon og rene salgsvarer. En godt utviklet digital markedsstrategi skaffer kunder og i bedriftsmarkedet er det viktig med lojalitet i tillegg til troverdighet. Vi ser at de bedrifter som har vært kunde hos oss en stund blir værende. Det er et kvalitetstegn og viser at vi gjør veldig mye riktig i Komplett Bedrift, synes jeg.

Hvem er egentlig "529" og hvordan selger man pengeskap?

Vi lovte dere noen innsidehistorier mot slutten. Anders har mange, men ikke alle kan deles. Disse kan:

– For mange år siden, hvor systemene ikke var like vanntette som nå (selv om det er mulig å gjøre feil nå også) så hadde vi en ansatt som la ut noen nye priser og på mystisk vis greide vedkommende å prise hele nettbutikken til 529,- kroner. Da snakker vi alle produkter fra PC-er til TV-er, totalt mer enn 10 000 produkter. Det tror jeg var vår beste natt noensinne omsetningsmessig. Oppryddingsjobben dagen etter var krevende, men ikke verre enn at vi slapp unna uten tap og fikk forståelse fra alle andre enn noen få av de som trodde at de gjorde et kupp i løpet av den natta. Vi prøvde å reprodusere feilen i etterkant for å lage en fiks som gjorde at dette ikke var mulig å gjøre igjen, men det var jaggu ikke lett. Men vi greide det til slutt. Vedkommende som gjorde dette, ble i etterkant bare kalt "529".

– En annen gang, også fra timesalgets spede start. Hvor vi virkelig solgte alt som var mulig å selge; Vi var i god driv utover kvelden, og fant et produkt med både bra lager og god margin. Det vil si at vi hadde mulighet til å sette prisen litt ned. Dette var på et såkalt pengeskap til å ha hjemme. Noe som ikke solgte veldig bra hos oss fra før av - for å si det mildt. Vi la det ut, og i løpet av en time eller to hadde vi solgt flere hundre stykker. Pengeskap altså, forteller Sildnes ivrig.

– Vi snakket om teknoflopper i starten på intervjuet – hva er produktet du har solgt som viste seg å være den aller største floppen?

– Da må jeg si MP3-spilleren. Den forblir samtidig et symbol på hvor stor suksess mobiltelefonen er, avslutter Sildnes.

Anders Sildnes går fra 1. juni 2020 over i ny jobb som National Account Manager i Belkin International.