Nokia snake nostalgi

Vokste du opp med spillet «snake» på din Nokia mobiltelefon, eller husker du helt tilbake til Motorola NMT-telefonene som veide tre-fire kilo og ble levert med skulderveske? Dagens unge med smarttelefon i hånda vet ikke hva de har gått glipp av.

Her er noen ikoniske mobiltelefoner. Jeg er ganske sikker på at du hadde en av disse - om du er gammel nok da:

  • Nokia 3210
  • Moto RAZR v3
  • Sony Ericsson 900
  • Ericsson T28
  • iPhone 3G
  • Samsungs fliptelefoner (se nylansering mot slutten av saken)
  • Blackberry

Eirik viser frem sine gamle mobiltelefoner

Her finner du en kåring over de 15 mest legendariske mobiltelefonene gjennom tidene – ifølge Economictimes.com. Se om du er enig og husk at denne listen ikke er «norsk».

Se video: Evolution of the mobile phones:

iPhone danket ut Blackberry hos finansfolket

Det er verdt å merke seg at tidene har forandret seg fort og produsenter som en gang var hotte nå er «notte» (hvis det er et ord).

Tidlig på 2000-tallet hadde for eksempel Blackberry taket på Apple. Du fant ikke en businessmann på Wallstreet som ikke gikk rundt og trykket på sin litt firkantede Blackberry. De var de sikreste telefonene på markedet – den gangen. Android-telefonene svevet høyt med sine innovative HTC-apparater. Hva skjedde?

iPhone 3G

Jo, Steve Jobs skjedde. Jobs, Wozniak og Wayne etablerte Apple 1. april 1976. 10. november 1997 åpnet den første Apple-store og i januar 2007 lanserte de sin første iPhone. Det skulle forandre det aller meste. De første, smarte telefonene var allerede på markedet, men iPhone med sin geniale betalingsløsning og uendelig med apper som kunne lastes ned for nesten ingen betaling, forandret markedet over natten.

Noen produkter satt igjen som vinnere, andre som tapere. Noen mennesker satt også igjen som avkledd og utledd. Se denne videoen med Microsoft-direktør Steve Balmer hvor han ler rått av lanseringen av den første iPhonen. Kostelig!

 

The Nokia failure

Nokia hadde lansert sin første smarttelefon allerede i 1996 og de hadde en lang periode hele 40% av det totale mobilmarkedet. Hvordan kunne de mislykkes? Marketing Mind ramser opp fem gode grunner til at Nokia gjorde feil fra slutten av 1990-tallet og inn i starten på 2000-tallet. Og det finnes en rekke spekulasjoner rundt nettopp hva som gikk galt.

Nokia 3210 var kjempepopulær på 90-tallet

  • Overvurderte sine egne krefter og tok ikke grep for å endre strategi underveis
  • Stolte på Microsoft. Nokia lanserte sitt eget operativsystem Symbian, men det ble brått utdatert da iOs og Android kom på banen i 2007/2008. Nokia valgte da å stole på Microsoft – det skulle de ikke ha gjort.
  • Nokia laget ikke en overbyggende brandstrategi, slik Apple og Samsung har gjort.
  • Nokia lanserte sin egen appstore-løsning – Ovi. Den var langt unna å kunne konkurrere med de to største på markedet.
  • I sum gjorde Nokia-ledelsen en rekke feilaktige beslutninger som til slutt resulterte i selskapets fall. Lederne fikk i ettertid mye kritikk for å ha vært arrogante og lite fremsynte. Uttalelsen fra Nokia CEO Stephen Elop etter at fiaskoen var et faktum i 2016 sier det meste: «We didn´t do anhything wrong, but somehow we lost»

Fra stor mobil til liten og så større igjen

Advarsel – slitt uttrykk: Det er ikke størrelsen det kommer an på. Men kanskje det har litt å si likevel. På 90-tallet, da smarte telefoner med touch-skjerm fortsatt ikke hadde sett dagens lys, gikk mobiltrenden fra maks til min.

Ericsson t28

Mobiltelefoner som før kom med skulderveske kunne nå være så små at du knapt fant den igjen i lomma. Ericssons T28s er ett av eksemplene på denne trenden. Den var den tynneste og letteste telefonen i 1999 med sine 83 gram.

Se mer om modellen i YouTube-serien: Phone Nostalgia

Den markerte et slags nullpunkt, for ganske snart begynte telefonene igjen å vokse. I dag krever vi mye skjerm for å kunne utnytte telefonen maksimalt. Vi krever også ansiktsgjenkjenning, digitale taster og en telefon som nesten forstår hva vi vil gjøre før vi forstår det selv.

Vi er tett knyttet til våre telefoner og har utviklet et slags kjærlighetsforhold til dem og produsenten.

Mobiltelefoner har sin menighet

Du kjenner sikkert på det selv også, for hvor enkelt eller vanskelig er det å bytte mobiltelefonmerke fra for eksempel Samsung til Apple? Begge har bygget sterke bånd mellom merkevaren og deg som kunde. Slik var det jo ikke før, men nå er du fanget i nettet. Samtidig tenker jeg at endel av oss er alt for opptatt av hva slags telefon vi går rundt med i lomma. Den er blitt et slags statement for hvem vi er og hvorfor.

Dagens unge har trolig enten vokst opp med en iPhone, en Huawei eller en Samsung. Det blir litt som med hvilket engelsk fotballag du holder med. En gang Man.United fan – alltid Man.United fan - det er ikke lov å bytte.

Noen vil aldri ta et Apple-produkt i sine hender, mens andre igjen rører ikke Android-produkter. Det er sært – eller?

Fliptelefonen vender tilbake

Jeg nevnte tidligere Samsungs fliptelefoner som en legende innen mobilfamilien. Nå er de altså tilbake! Samsung lanserte i februar sin nye fliptelefon Samsung Galaxy Z flip. Dessuten har Lenovo som nå eier Motorola, relansert fliptelefonen RAZR. Ser vi en sammenleggbar retrobølge skylle inn over oss?

Hvilken av dine tidligere mobiltelefoner skulle du gjerne sett oppgradert og på markedet igjen?

iPhone 11