Håret blir kortere, men frisørkjeden Cutters vokser raskt. Og det gjør de ved hjelp av god kundeservice på iPad.

 

På bare fem år har Cutters gått fra null til 450 ansatte og de har 70 salonger i Norge, 5 i Sverige og 10 i Finland. I hver salong er det en iPad som møter kunden når de kommer inn dørene til suksesskjeden. Her registrerer de seg og betaler for klippen. Samtidig styrer frisørene arbeidshverdagen på hver sin skjerm.

Cutters har tatt mål av seg til å være best på å kutte hår, tid og kostnader.

Utfordret en tradisjonell bransje

Andreas Kamøy er en av Cutters-günderne. Han studerte økonomi i Japan og siktet seg egentlig inn mot fiskeindustrien, men valgte bort primærnæring for å kunne gjøre disrupsjon i frisørbransjen.

– Vi er utfordrere i en bransje som ikke hadde utviklet seg noe særlig over tid og vi så et potensiale for å gjøre ting mer effektivt. På kort tid har vi vokst enormt og har som mål å bli en ledende frisørkjede i Europa, sier Kamøy entusiastisk.

Disrupsjon betyr å utnytte ny teknologi og nye måter å arbeide på som forstyrrer eller forvitrer de gamle teknologiene og forretningsmodellene. Her har Cutters vært gode og fått hjelp av Apple-produktenes intuitive teknologi.

Andreas Kamøy i Cuttters

Fjerner friksjon med teknologi

For å nå disse hårete målene må Cutters fjerne kundefriksjon og tilpasse seg behovene til de som skal klippe seg. De forsto tidlig at de måtte endre måten frisørtimen ble bestilt på og kutte bort, ikke bare hår, men også unødvendig ventetid. Derfor har teknologi vært viktig hele veien – og Apple-produktene har vært som balsam i prosessen.

– Når kunden skal ha klipp kan de enten bruke Cutters-appen eller de kan komme til salongen. I salongen går de rett til iPaden ved inngangen. Der skriver de seg inn i systemet, uten at de behøver å snakke med en frisør. I samme operasjon betaler de. Om de bestiller via appen har de allerede betalt før de kommer inn døren. Da får de øyeblikkelig beskjed om hvor i køen de får plass og en melding dukker opp rett før det er deres tur og de kan komme til salongen, forklarer Kamøy.

Appen ble lansert rett etter at salongene hadde vært korona-stengt våren 2020 og behovet for enkel betaling og bestilling var stort.

Teknologi som krever lite oppfølging

Ved hver arbeidsstasjon har frisørene sin iPad som de sjekker kunder inn og ut med. På denne skjermen får de også interne beskjeder og informasjon de har behov for, fra Cutters sentralt. Digital kommunikasjon erstatter mange av de tidkrevende og administrative operasjonene i frisørsalongen, men det er selvsagt fortsatt lov å slå av en hyggelig prat med frisøren mens saksa går.

– Ja, vi legger vekt på gode kundeopplevelser selv om vi har effektivisert selve besøket. Kundene setter pris på rask sømløs behandling, sier Kamøy.

Samtidig er det viktig at de har teknologi som fungerer. Til å se etter all IT i selskapet har de ansatt en person som har ansvaret for samtlige enheter som er plassert ute i salongene.

– Hun kan fjernstyre alle iPadene og sørger for at ting virker til enhver tid. Selvsagt går noe i stykker fra tid til annen, men vi bruker overraskende lite ressurser på å følge opp teknologien i Cutters. Her skal tiden brukes på klipp, føn, styling og kundetilfredshet, avslutter Kamøy.

Apple i bedriften