Bedriftsbloggen - En blogg fra Komplett Bedrift

Bedriftsavtale på IT-utstyr: Sånn får du mest for pengene

Skrevet av Sandra Lindhjem | 2. mai 2023

Det er klart du kan haste rundt etter billig-tilbud for hver enkelt PC eller gadget du kjøper. Men det er bedre å ha en bedriftsavtale. Vi forklarer hvorfor og gir deg tips til hva som bør inngå i en avtale, slik at du får en avtale du kan leve godt med.

En bedriftsavtale er tuftet på lojalitet. Det er tillit begge veier og iblant vanker det noen hyggelige overraskelser.

Hva bør du kreve i en bedriftsavtale?

Her er noen ting du bør forvente av en leverandør når du inngår en bedriftsavtale, og som bør være på listen når dere diskuterer avtalen:

  • En bedriftskunde skal alltid være prioritert
  • Du skal få gode råd og oppfølging
  • Serviceavtale og spesialtilbud
  • Fri frakt på ordre over 5 000,-
  • Lynrask levering
  • Premiumfordeler

Personlig handel i nettbutikken

Mange tenker på nettbutikker som upersonlige, ikke som den gamle butikken på hjørnet. Men hvis du har en bedriftsavtale hos en moderne leverandør, vil du oppleve at den kjenner deg igjen. Når du snakker eller chatter med kunderådgiverne i nettbutikken, vet de hvem du er, hva slags utstyr du har og kan gi deg gode råd.

En bedriftsavtale betyr ikke å få levert noen pappesker med harddisker nå og da. En bedriftsavtale bør gi deg spesialtilpassede ordninger, småting her og der som du vil sette pris på, og prioritere deg både på kundeservice og levering.

Lojalitet mellom kunde og leverandør

Det er mange måter å få gode priser på. Kjedebutikker gjør store innkjøp og kan gi gode rabatter. Men lojalitet er også noe som kan premieres. En nettbutikk som har lojale kunder har en mer forutsigbar økonomi og kan belønne kundene sine i form av lavere priser.

Vår erfaring er at lojalitet bygges når vi (stort sett) kan levere det kunden ber om raskt. For å få til det må man ha et stort varelager. Derfor har for eksempel Komplett Bedrift tilgang til mer enn 20 000 forskjellige varer på lageret vårt i Sandefjord.

Hva skjer med de gamle PC-ene deres?

Hva gjør IT-leverandøren deres med gammelt utstyr dere leverer inn? Trygg sletting av harddisker bør være et minstekrav, men hvordan ser verdikjeden ut? Er den bærekraftig? I Komplett er vi opptatt av å gi produkter et lengst mulig liv. Når vi får inn gammelt utstyr sørger vi for å gi fungerende maskiner et nytt hjem. Fra utstyr vi som ikke er brukbart henter vi ut komponenter som kan gi nytt liv til andre maskiner. Vi tar også samfunnsansvar og velger løsninger for logistikk, emballasje og avfall, som skåner miljøet.

Hva kan Komplett Bedrift hjelpe deg med?

I det hele tatt skal en bedriftsavtale gi deg bedre kontroll på innkjøpene deres, så du kan effektivisere hele innkjøpssystemet. Hos Komplett Bedrift har vi et av Europas mest effektive lagersystemer, med 75 roboter som sørger for lynrask levering til kundene våre. En lageransatt ved et konvensjonelt lager kan håndtere omtrent 30 varer i timen. Hos oss kan de håndtere opp mot 320 i intensive perioder, fordi de slipper å løpe rundt og hente ned varer fra hyllene.

For det første betyr det at lagerarbeiderne våre slipper mye unødvendig belastning og slitasje. For det andre betyr det at vi kan levere veldig mange pakker på en dag, og i de aller fleste tilfeller leverer vi bestillingen allerede neste dag. I tillegg jobber vi hele tiden med å bli mer bærekraftige. Derfor har vi lagt om pakelinjen vår så vi bruker minimalt med plast i forsendingene våre. Det er bra for miljøet, og du slipper å kvitte deg med store mengder plastemballasje når du pakker ut varene.

Noe av det viktigste for oss, er å gjøre hverdagen til kundene våre enklere. Vi strekker oss derfor langt for å møte ønskene vi får inn. Har du bestilt både PC og PC-veske pakker vi gjerne opp PC-en og leverer den pent pakket i veska. Tidligere har vi satt på skjermbeskyttere på mobiler og iPader som skulle sendes ut til skoler før skolestart, og satt inn ekstra komponenter i PC-er. Det er få begrensninger for hva vi kan gjøre av konfigurasjoner, så ta kontakt og spør, så finner vi helt sikkert en løsning!

Jeg håper du har fått noen nyttige råd til hva du bør kreve av en bedriftsavtale for at den skal være tilfredsstillende for begge parter. 

Ikke nøy deg med det nest beste for bedriften din!