«Altfor mange stiller fremdeles spørsmålet ‘Hvor mye kan vi komme unna med?’», sa Apple-sjef Tim Cook på fjorårets konferansen om personvern og sikkerhet, CPDP, med et tydelig stikk til Facebook. Med de nyeste oppdateringene krever Apple nå at Zuckerberg og andre app-eiere må be brukerne om tillatelse til å samle data om dem.
Personvern er et hett tema og vekker stadig engasjement.
Som da daværende digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland i fjor inviterte til innspillsmøte om stortingsmeldingen om dataøkonomi på appen Clubhouse.
Kritikerne pekte på at når du som bruker gir appen tilgang til kontaktlisten din, skjer det uten kontaktenes samtykke, og at dette derfor kan være i strid med EUs personvernforordning, GDPR. Helleland klarte for eksempel ved et uhell å dele det private nummeret til Erna Solberg med appen. Ups!
Men om veien til et visst, hett sted er brolagt med fri og ukritisk flyt av brukerdata, hvor er da motkraften som kan bremse ned vår elleville ferd? Før vi selger sjela vår, bestemors brukerdata og vår egen frihet?
Den motkraften kan være, (og nå er min noe teatralske rant over), Apple!
Om App Store er Sherwoodskogen, så er Tim Cook personvernets svar på Robin Hood. Helten som «stjeler» data fra de rike og gir dem tilbake til folket. For Apple har virkelig vist seg å være på brukernes side når det gjelder personvern.
I 2020 tvang Apple app-leverandører til å oppgi i App Store hvilke data de samler inn. I 2021 kom en oppdatering av iOS som krever ditt samtykke til at en app kan spore deg og vise personlig tilpassede annonser til deg.
Plattform-gigantene Facebook og Google har begynt å forberede seg på endringen. Mens Google nå jobber med ny annonsesporingsteknologi, har Facebook vært svært kritiske til grepet, og mener det vil koste dem 10 milliarder dollar i år.
Les mer: Apple bytter ut Intel med egenutviklet chip
I motsetning til Google og Facebook, som tjener penger på å selge brukerdata til annonsører, lever Apple av produktene sine og selger ikke dataene dine til tredjeparter.
I den grad de samler inn data, gjør de det for å forbedre produktene sine. Den store forskjellen er at disse dataene er anonymisert og «rotet til» når Apple får dem, så det er umulig å vite hvem de kom fra.
Vil du vite hva Apple vet om deg, logg deg på appleid.apple.com med din Apple-ID. Se også presentasjonen «A day in the life of your data», som viser hvordan 2021-endringene gir deg større kontroll over hvordan apper sporer deg.
Les også: Det som skjer på din iPhone, blir det værende der?
Fordi Apple har kontroll på både programvaren og maskinvaren, er de i en unik posisjon til å bygge avanserte sikkerhetsfunksjoner inn i produktene sine – enten du bruker en Mac, en iPhone, en iPad eller en iWatch.
Det har de gjort på seks områder:
Som bruker og bedrift kommer du neppe noe nærmere et Fort Knox enn Apple. Sjekk ut vår ressursside, Apple i bedriften!