Onboarding, eller innfasing som vi kanskje kan kalle det på godt norsk, handler om hvordan nye folk blir tatt imot på arbeidsplassen. Vi i Komplett Bedrift er så klart litt inhabile her, men vi mener at en god utstyrspakke er en prima velkomst som gjør første dag til en... om ikke fest, så i alle fall en god opplevelse.
På samme måte som at du selv kun har én sjanse til å gi godt førsteinntrykk, får heller ikke bedriften din flere sjanser. Det folk opplever første dag på jobb sitter i lenge, og kan aldri gjøres om igjen. Som leder er det ditt ansvar at innfasingen går bra.
Før vi anbefaler flott utstyr (hint: se lenger nede på siden), la oss se litt på noen skrekkhistorier fra nyansatte folk. Mange historier handler om arbeidsplasser som gir et dårlig førsteinntrykk:
En mann ved navn Patrick Garmoe forteller om sin første dag på jobben i sin første jobb som journalist:
– Sjefen min gjorde et nummer av at han ikke ville være til stede den dagen jeg ankom. Jeg visste knapt hvor jeg skulle sitte, men plutselig begynte sjefens sjef å rope om en tilstandsrapport. Jeg ante ikke engang hva en tilstandsrapport var.
En annen, Marilyn Paige, hadde sin første dag som kommunikasjonsdirektør da sjefen tok henne inn i et møterom og snakket om seg selv i åtte timer.
En anonym arbeidstaker forteller at hen ble møtt første dag av en kontorstol som lå i deler i en pappeske ved siden av skrivebordet. Og nei, hen skulle ikke jobbe for IKEA. Men her skulle stolen skrus sammen sjøl på første dag.
Sånn skal det gjøres
Men hvordan bør første dag være?
Første dag bør du som leder ha en oppstartsamtale med den nyansatte. Det er viktig at du presenterer forventningene dine og de viktigste arbeids- og ansvarsområdene til stillingen. Vær konkret på hvilke tiltak dere er enige om å iverksette for at den nye medarbeideren skal lykkes.
– Innfasing handler om konkrete grep arbeidsgiver gjør for å få nyansatte til å føle seg velkommen, lære seg viktige aspekter ved organisasjonen, sette seg inn i sine arbeidsoppgaver og virksomhetens kultur, skriver Karoline Sofie Losnedahl og Birgit Nilsson Valle i dette innlegget i DN.
Losnedahl og Nilsson anbefaler altså konkrete grep. Vi kan ikke tenke oss mer konkrete grep enn å sørge for at utstyret er i orden. For kontorjobber snakker vi da om datamaskin, skjerm og telefon. Men ikke glem sånt som har med ergonomi å gjøre, som kontorstol, skrivebord og mus. Det er dumt å sende nyansettelser rett inn i sykemelding med prolaps og musearm. Her er noen forslag fra oss:
PC
Her deles verden i to mellom PC og Mac. Skal den nye maskinen brukes til vanlige kontoroppgaver, er både en PC og en Macbook solide valg som gjør jobben effektivt.
Skal maskinen derimot brukes til mer spesifikke eller krevende oppgaver kan det være at du trenger en kraftigere eller annen type maskin. Ønsker du hjelp til å ta det beste valget kan vår PC-guide være nyttig lesing.
Skjerm
Det finnes et bredt utvalg av skjermer å velge mellom. Skal vi likevel trekke frem noe må det bli store skjermer. Disse gjør arbeidsdagen mer behagelig og produktiv, samtidig som de gir et profesjonelt inntrykk på skrivebordet. Store skjermer er også perfekte for å jobbe med flere vinduer og applikasjoner samtidig, noe som gir bedre flyt i arbeidet.
For de som ofte er på farten, kan portable skjermer være en genial løsning. De er lette å ta med seg, enkle å koble til, og gir fleksibilitet til å jobbe med to skjermer selv når man er ute av kontoret. Dette gjør dem til et smart valg for møter, reiser eller hjemmekontor
- Les også: Hva er forskjellen på en dyr og en billig skjerm?
- Les også: PC-skjermen er den nye dockingen
Mobiltelefon (iPhone)
Nok en gang må vi skille mellom iPhone (Apple) og «de andre» Android-baserte telefonene. For å starte med Apple: den nyeste iPhone-modellen er så sprekkeferdig av features atte hjælp. Den kommer i en rekke ulike farger og undermodeller, og har noe for alle og enhver. Ikke minst er iPhone kjent for å være svært brukervennlige og sømløse, særlig om du også har en Mac.
Mobiltelefon (Android-baserte)
Om den nyansatte heller vil ha en Android-basert telefon, er Samsung-telefonene helt fantastiske. AI-funksjonaliteten til Samsung Galaxy-modellene gjør de til populære telefoner for bedrifter. Vil du gi den nyansatte noe mer unikt kan Galaxy Z Fold-telefonene være noe for deg.
Glem heller ikke at Android-livet er mer enn Samsung. Toppmodellene til Google Pixel har fått mye skryt, blant annet i Tek.no.
Skrivebord
Enten man foretrekker å stå eller sitte, er et godt skrivebord en investering i både komfort og produktivitet. Selv om det er fristende å la den nyansatte overta et gammelt bord, kan et moderne skrivebord gi arbeidsplassen et løft – både visuelt og ergonomisk. Se alle våre skrivebord, fra klassiske skrivebord til hev/senk-modeller med motor, her.
Mus og tastatur
En måte å vise at du bryr deg om den nye på kontoret er å sjekke hva slags mus hen vil ha. Det er deilig å starte jobben med en mus ingen andre har gnidd fingerfettet sitt på eller et tastatur fullt av smuler fra kolleger du aldri har møtt. Dette har ikke bare med komfort å gjøre, det er også snakk om ergonomi. Joda, mange kan klare seg med Apples Magic Mouse eller Magic Trackpad, men her er ikke Apple-folket bundet til Apple.
Hvis du er ute etter en komplett kombinasjonspakke, kan Logitech MX Keys Combo for Business Gen 2 være et førsteklasses valg for både komfort og funksjonalitet.
Er du ute etter noe mer fleksibelt? Da er Logitech MK850 Combo trådløs et solid alternativ som kombinerer enkelhet og ytelse.
For en optimal balanse mellom funksjonalitet og design, er Logitech Signature MK650 Combo for Business en favoritt.
Og hvis du bare trenger en mus, er Logitech MX Master 3S for Business kjent som en av de beste på markedet.
Kontorstol
Forgjengerens stolinnstillinger passer ikke nødvendigvis den nyansatte. Derfor er det viktig å ha ergonomiske kontorstoler som enkelt kan tilpasses ulike kropper og behov. Med gode justeringsmuligheter trenger man heller ikke kjøpe nye stoler ved hver nyansettelse – en fleksibel stol kan følge flere medarbeidere over tid.
Uansett hva du trenger, finnes det en stol som passer til både kontoret og hjemmekontoret.
Headset
I åpne kontorlandskap og digitale møter er et godt headset en reddende engel. Med støydemping som stenger ute kontorstøy, og klar lyd som sikrer god kommunikasjon, blir det enklere for den nyansatte å komme inn i jobben. Et komfortabelt headset gjør også lange møter mindre slitsomme – perfekt både for opplæring på hjemmekontor og småprat ved pulten.
Er du usikker på hvilket jobb-headset du bør gå for, les vår headset-guide.
Ikke glem oppfølging
Så skal den nye medarbeideren følges opp. Der er vi så trygge på utstyrspakkene vi har at vi ikke regner med andre justeringer enn at skrivebordet må opp og ned etter nykommerens ønske. Men etter en måned bør du ta en oppfølgingssamtale. Da er det viktig å kartlegge:
- Status på det vi ble enige om i oppstartsamtalen?
- Hvordan har utviklingen vært?
- Hvilke tiltak skal iverksettes for at medarbeideren skal lykkes, som kurs eller kompetanseheving, veiledning og så videre.
- Hva trenger du fra meg som leder for å lykkes?
Også kanskje et aller siste spørsmål: Er det noe annet utstyr du trenger?