Bedriftsbloggen - En blogg fra Komplett Bedrift

Uendelige muligheter med Public Display

Skrevet av Eirik Løver | 21. april 2022

Enten det er bestilling av hamburgermenyer eller angir avgangstid og gate på flyplassen så får du vite det du trenger via et såkalt public display – en skjerm tilrettelagt med viktig informasjon.

Public displays får stadig nye bruksområder som er nyttige for både forbrukere og bedrifter. I dag finner du public displays på sykehus, i banker, på restauranter, i butikker og på kontorer. Bruksmulighetene er uendelige og det meste avhenger av hva slags informasjon det er du ønsker å dele.

Disse skjermene ser kanskje ut som store TV-er, men de har flere egenskaper som gjør de mye bedre skikket til sitt bruk enn en TV- eller PC-skjerm. Blant annet har public displays sterkere lysstyrke (eller nits), som sørger for at det blir mulig å se bildet i sterkt dagslys. I tillegg er de laget for å stå på lenge av gangen uten fare for innbrenning.

De tåler også mer vær, vind, støv og høye temperaturer enn skjermer som er skapt for å stå på inne på en pult eller et TV-bord.

I denne artikkelen skal jeg se på noen utviklingsområder hvor skjermene kommer til sin rett.

Mange bruksområder med public displays

Enten det er møteromsbookinger, rutetider for buss eller inspirasjonssitater av Winston Churchill som skal vises frem så kommer public displays til sin rett. Samtidig er de:

  • Kostnadseffektive: Du kan endre og oppdatere innhold når du selv ønsker, uten at det koster deg noe.
  • Informative: Du kan informere målgruppen din med relevant innhold, videresende interne meldinger, eller kommunisere med eksterne parter som besøkende, klienter eller kunder.
  • Effektive: Du kan kontrollere innholdet ditt fra en sentral plattform og oppdatere flere public displays med bare noen få tastetrykk – uansett hvor skjermene dine er plassert i verden – internett, altså.
  • Engasjerende: Du kan engasjere målgruppen din med video, interaktivt innhold og spill.
  • Smarte: Du ser proff ut på møter, og har mulighet til å tegne, peke og vise, samt utføre handlinger direkte fra skjermen.

Måten vi kommuniserer på har endret seg med public display

Med public display kan du kommunisere direkte med folk med en umiddelbar effekt – både internt og eksternt.

  • Intern kommunikasjon: Ansatte, studenter eller besøkende kan se nyheter, bedriftsmeldinger, sanntidsinformasjon, møteromsoppdateringer eller viktige kalenderhendelser.
  • Offentlig kommunikasjon: Det kan være trafikkinformasjon, værvarsel, busstider, togtider, kart over område med mer.

Markedsføring og salg

Public display blir ofte brukt til underholdning, det kan være en videovegg som viser bilder, salgsfremmende videoer eller, ved interaktiv skjerm – et spill. Her er noen opplagte bruksområder:

  • Produktinformasjon: Med det mener jeg meldinger knyttet til et produkt eller en tjeneste som kan være nyttig for brukeren; det kan være pris, næringsinnhold, ingredienser og foreslått bruk.
  • Reklame: Få kunders oppmerksomhet og bruk public displays til å fremme ulike tjenester.
  • Branding: Skreddersydd markedsføring eller illustrativ grafikk kan brukes til å øke kjennskapet til en merkevare.
  • Påvirke beslutningsprosesser: Overtal kunder gjennom rabatter eller tilbud i butikk.

Tips: I noen tilfeller kan eier av Public Display selge plass til å markedsføre et produkt eller en merkevare gjennom tredjepartsannonsering.

Digitale menyer

Det å ha muligheten til å endre på innholdet i nåtid er svært gunstig for både restauranter, bensinstasjoner og forhandlere, ettersom produkter og menyer ofte varierer gjennom sesongene.

  • Digitale menyer kan brukes til mye – det være å reservere et møterom i en organisasjon, reservere bord på restaurant eller sjekke inn på et hotell eller som besøkende hos en bedrift.
  • Forbedret kundeopplevelse: Enten det er i en butikk, på en flyplass, et museum eller en annen kulturell attraksjon, kan public display brukes til å vise vei/kart over området, ‘how-to’, beregnet ventetid i kø, informasjon om begivenheter og lignende.

Stabilt, sikkert og allsidig

Det trenger ikke være komplisert eller vanskelig å administrere innhold på public display. Tvert imot! Med hver ny utvikling i feltet, blir public display stadig mer stabile, sikre og allsidige. Open-source teknologi og ulike software gjør at flere og flere bedrifter bruker public displays til sin fordel.

Public displays gir deg og din bedrift en mulighet til å kommunisere, samle informasjon og gi bedre service til kunder. Bestem deg for bruksområde og hva du skal dele av informasjon. Vi finner en egnet skjerm som dekker ditt behov og som tåler det meste.

Først publisert: 4. september 2019

Oppdatert: 21. april 2022