Smerter i nakke, skuldre og rygg står for mye av sykefraværet i Norge. Pandemien gjorde det ikke bedre. Hver fjerde nordmann mener dårlig arbeidsstilling på hjemmekontoret har skylda. I denne artikkelen slår jeg et slag for skjermvett og gir noen råd til hvordan du kan forebygge unødvendige plager.
Jeg kommer ikke til å si hvor mange centimeter det bør være mellom deg og skjermen din. Variasjon er nøkkelen, men du trenger fleksible løsninger. Hvis du enkelt kan justere skjermen, så du sitter behagelig, er sjansene dine større for å unngå å bli en del av fraværsstatistikken.
Les alt om PC-skjermer på vår samleside «Riktig PC-skjerm på arbeidsplassen»
Jobber du foran en skjerm som ikke er riktig for deg, kan du oppleve å bli trøtt, sliten, tung i hodet, og dermed være en ukonsentrert og ineffektiv versjon av deg selv. I tillegg kan det gå ut over søvnkvaliteten, noe som fort får negative ringvirkninger.
Har du kontorjobb, er blikket ditt festet på skjermen i store deler av dagen. Foruten sittestilling, pultens utforming og støynivået i rommet er det to skjerm-relaterte faktorer som påvirker din trivsel og produktivitet:
Les også: Jobb uforstyrret med støydempende hodetelefoner
Hva som er behagelig for blikket kommer an på øyet som ser. Derfor bør du velge skjermer som kan justeres manuelt. Når en ansatt får en ny skjerm, vis hen hvordan innstillingene fungerer og gjør det til en del av onboarding-prosessen.
Les gjerne mer på vår samleside: Riktig PC-skjerm på arbeidsplassen
En god arbeidsstasjon er viktig for at hver enkelt ansatt skal kunne prestere så godt som mulig. Legger du ergonomiske prinsipper til grunn for produktvalgene, legger du til rette for fornøyde ansatte som opplever at behovene deres tas på alvor. Lykke til med et lønnsomt skjermvalg!