Ja ja. Så sitter du der, da. Ny jobb og rett på hjemmekontor. Du skal sette deg inn en masse nye oppgaver og rutiner. Det heter organisasjonssosialisering på (en slags) norsk.
Ordet er ikke så mye brukt – vanligvis snakker vi om onboarding. Det ruller lettere over tunga og har ikke elleve stavelser. Men det handler om det samme. Få folk ombord og inn jobben best mulig..Emilie Berg Slangsvold, som du ser smilende på bildet øverst i denne artikkelen, starter i ny jobb 3. januar. Hun skal være prosjektleder i HES, som arrangerer sju forskjellige musikkfestivaler fra Haikjeften i Narvik til Sarpsborgfestivalen i... vel... Sarpsborg. Emilie får også spesielt ansvar for å booke artister til Verket Scene i Moss
På bildet jobber Emilie i stua si hjemme i Fredrikstad, og sitter på det hun selv beskriver som «verdens vondeste stol» Etter nyttår blir det bedre, da flytter hun opp i andre etasje. Akkurat nå står en Nespresso-maskin høyt på ønskelista. (Hallo, sjefen til Emilie – vi har mange!)
- Det blir også fint å få hjemmekontor i andre etasje, for mobildekninga er ikke god i første, og jobben min er femti prosent preking, sier hun. («Preking» er prating på østfoldsk.)
Her er noen andre saker vi har skrevet om hjemmekontor de siste, koronabefengte, årene:
- Hjemmekontor i virustider: Er dine ansatte riktig utstyrt?
- Korona-stuck? Slik beholder du helsa og humøret på hjemmekontoret.
- Blir hjemmekontor mer «stuerent» etter korona?
Digital onboarding
Det er i prinsippet ikke annerledes å drive digital onboarding enn å onboarde normalt. (Men hva er egentlig normalt, lenger?) Det sier seg likevel selv at det er vanskeligere å komme inn i en bedriftskultur når du sitter hjemme. Derfor er kommunikasjon svært viktig.
Første bud er å være stabilt tilgjengelig, det fikser du med en god trådløs ruter. Asus har en fin en som er en bestselger hos oss.
Deretter gjelder det kunne kommunisere skikkelig. Det betyr et webkamera. Det er ikke sikkert det som sitter i laptopen din er så bra som du vil ha det. Jeg anbefaler deg å vurdere et eksternt webkamera.
Digital onboarding krever at både den nyansatte og arbeidsgiveren klarer å utnytte verktøyene skikkelig. Alle vet vel nå hvordan vi deler skjerm i Teams/Meet/Zoom, men hvordan gjør du opptak av en samtale? Sjekk med IT-avdelingen hva som går og gjelder for det systemet dere bruker. Det er nyttig å kunne gå tilbake til et videoopptak om du lurer på noe.
Heldigvis lever vi i en tid der e-læring er blitt et effektivt verktøy, og det er like lett å bruke det hjemmefra som på det vanlige kontoret.
Konkrete tips for digital onboarding
Rekrutteringsbedriften Academic Work har fem konkrete tips for digital onboarding. Hvis den nye arbeidsgiveren din følger disse, viser at det de har et bevisst forhold til onboarding med hjemmekontor
- Bruk et godt e-læringsverktøy
- E-læringsverktøy gjør det lettere for bedrifter å distribuere, håndtere og følge opp opplæring på en effektiv måte.
- Ha jevnlig check-in og check-out
- Et godt tips er å gjennomføre korte check-ins og check-outs hver morgen og ettermiddag.
- Ha en mentor- eller fadderordning
- Å få et nettverk på arbeidsplassen er viktig for å gjøre personen uavhengig og i stand til å finne løsninger på problemer på egen hånd så raskt som mulig.
- Samarbeid over digitale plattformer
- Et “ja jeg forstår, og alt er klart” er ikke alltid sant. Organiser felles samarbeidstidspunkter.
- Evaluere og forbedre
- Kontinuerlig evaluering og justeringer er nødvendig for at din digitale onboarding-prosess skal fungere og være helt oppdatert.
Som du ser, handler hjemmekontor mye om kommunikasjon og rett teknologi, men også om ergonomi. Det kan sikkert virke som en lei utgift for kontorsjefen med enda en kontorstol, men faktum er at det er bra for helsa å sitte godt. det trenger ikke bli dyrt. Sykmeldinger er mye dyrere.
Vi ønsker både Emilie og dere andre lykke til med livet på hjemmekontor. Husk at vi er noen tastetrykk unna, og vi leverer styggfort.