Det er lett å tro at tiden er over for gode, gamle giveaways, eller profileringsartikler på norsk. Men sånn er det ikke. Norske firmaer bruker fortsatt giveaways for å profilere seg.
Husker du sist gang du var hos legen? Tok du en kikk på den koppen som stod på bordet hens? Med kulepenner i? Jeg skal vedde på at mange av disse pennene var reklamepenner fra legemiddelselskaper som Bayer, Roche eller Novartis. Eller at koppen var en gave fra Pfizer. Og hver gang legen lar øynene gli over pulten, får hen en påminnelse på at disse selskapene finnes.
La oss si du kommer hjem fra en messe eller et kundebesøk med hendene fulle av kulepenner, pop sockets og lommebøker i silikon. Hva gjør du? Kaster du dem, gir du dem bort eller bruker du dem?
Ifølge American Marketing Association kaster du dem i alle fall ikke. Du tar vare på dem og du bruker dem. Hele 80% av slike reklameartikler blir brukt i et år etterpå. Og der ligger mye av grunnen til at giveaways fortsatt holder stand. Selvsagt som en del av bredere markedsføringsinnsats.
Her i Komplett Bedrift liker vi giveaways, og vi prøver å gi bort det som kan brukes til noe. Vi tenker at det bør kunne koples til kontorarbeid, siden vi ønsker å skape god flyt i din IT-hverdag. Vi tenker at en reklameartikkel bør representere selskapet vårt.
Så når vi gir bort trådløse mobilladere med plass til penner og småtteri, er det fordi tror det er bra at ikke småting ligger og flyter på kontorpulten, og fordi.... vel, hvem trenger ikke å lade mobilen?
På den måten tenker vi at vi kobler det vi gjør med det vi profilerer oss med. Og så har vi drikkeflasker til den som er tørst på jobben. Og bagger med plass til PC og utstyr.
Her i Komplett Bedrift har vi en rekke varer som kan brukes som giveaways. Vi samarbeider med en ekstern partner for å trykke logoer på varene.
Du kan se mer om våre profileringsartikler og giveaways her.
Vi har for eksempel vært med på å gravere logo på en Fitbit for en kunde. Det var så vellykket at vi lagde en utgave til oss selv, som du ser av bildet under her:
Graverende forhold: Kunden ser på klokka, kunden ser på logoen
Eller kan jeg foreslå en kortholder i skinn til iPhone? Med en pen og diskret logo?
Eller hva med minnepinner – er det noen som bruker dette lenger? Ja, det er det, for selv om mange foretrekker å dele data i skyen eller overlevere informasjon på andre måter, er minnepinnen en gammel traver som er lett å brande med en logo og som vil bli brukt, ifølge Delta Marketing. Trenger du minnepinner, har vi dem her.
Hvis du har en god idé som passer med konseptet er det jo lov å slå seg løs. Jeg skal innrømme at det ikke er alltid vi kan hjelpe deg med alt jeg viser nedenfor.
Se bare her: Kentucky Fried Chicked lagde en gang en oppblåsbar modell av grunnleggeren av fast food-kjeden, Harland David «Colonel» Sanders med plass til en brus og en bøtte med kyllingvinger. Uimotståelig er vel ordet. Eller kanskje ikke?
Flytende kylling: En moderne Colonel Sanders i en oppblåsbar versjon av Colonel Sanders. (Skjermdump)
Kanskje noe av det sprøeste vi har sett, er disse kjeksbitene fra England. Femti stykker i hver pose og logoen din på alle sammen.
Sprøtt, men kanskje en god idé?: Kjeks med logo. (Bilde)
Jeg har vært rundt på nettet for å finne stoff til denne artikkelen, og jeg tror kanskje jeg vil driste meg til å si noe om hva som blir mest populært i tiden framover:
Jeg håper jeg har satt deg på noen ideer når du skal bestille giveaways neste gang. Alt trenger ikke være nøkkelknipper og kulepenner. Slå deg løs og se på reaksjonen.