Bedriftsbloggen - En blogg fra Komplett Bedrift

Ergonomi: Fem tips for god kontorhelse

Skrevet av Sandra Lindhjem | 31. august 2021

Ergonomi handler om å tilpasse en arbeidsplass til brukerens behov. Her er fem tips til hvordan du kan øke trivselen og effektiviteten på arbeidsplassen og redusere fysiske ubehag som kan oppstå i forskjellige arbeidssituasjoner.

Et kjedelig ord, men ...

Ergonomi er et kjedelig ord. Like kjedelig som forsikring eller pensjon. Men du verden så stor innvirkning dette ordet har på din og min helse nå og i fremtiden.

Vi tilbringer tusenvis av timer på kontoret i løpet av karrieren – da er det viktig at vi har tatt alle forholdsregler! Ansvaret for ergonomi tilfaller bedriftens HMS-ansvarlig, ofte daglig leder eller verneombudet. Men alle (uavhengig av hatt) burde ha stor interesse for temaet!

Fem husregler for god kontorehelse

Du kan få svært gode resultater om du jobber aktivt for bedre kontorhelse. Først og fremst vil det hjelpe å redusere helseplagene til de ansatte. I tillegg vil det være med å forebygge og opprettholde at de som er friske holder seg slik. En ekstra bonus er redusert sykefravær og mindre slitasje på arbeidsstokken. Vil du også ha det slik på din arbeidsplass? Her er våre fem husregler for god kontorhelse:

1. Arbeidsstasjonen skal tilpasses ansatte, ikke omvendt

Vi er alle forskjellige. Derfor er det viktig at arbeidsstasjonen tilpasses til den enkelte. Sørg for å ha en god stol med justeringsmuligheter, og juster høyden slik at føttene hviler flatt på gulvet eller på en fotstøtte slik at lårene er parallelle med gulvet (90 grader). Juster armlenene slik at armene hviler forsiktig på dem med skuldrene avslappet. Skjermen skal plasseres direkte foran stolen, omtrent på en armlengdes avstand. Øvre del av skjermen skal alltid være ved øyehøyde eller litt under. Tastaturet skal ligge rett foran skjermen slik at du ikke trenger å snu på hodet og nakken ofte når du jobber foran skjermen.

2. Stå opp for god kontorhelse

Vi sitter mer enn noensinne, enten om det er på jobb, i bilen eller hjemme på sofaen. Om du regner på det, så blir det ganske mange timer med sitting i løpet av et døgn. Oppfordre dine kollegaer til å bryte opp arbeidsdagen og variere mellom sittende og stående arbeid. En god regel er å heve pulten etter endt arbeidsdag slik at man blir stående de første timene man kommer på jobb dagen etter. Hvis du står på jobb, lever du visstnok lenger.

3. Walk and talk

Det er mange fordeler for helse, kropp og sinn hvis vi velger å sitte mindre og bevege oss mer. Få det til å bli kultur å velge trappen i stedet for heisen. Oppfordre kollegaer til å ha stående møter kontra sittende (stand-ups), eller kjør en god gammeldags walk and talk i stedet for å sitte ved pulten når du tar en prat med en kollega. Det er mye man får sagt mens man går en tur og trekker litt frisk luft, og så blir man jo klarere i hodet av det og!



Komplett Bedrift-gjengen oppfordrer alle kontorrotter til å ta seg en luftetur underveis i arbeidsdagen

4. Kaffe- og strekkepause = rutine

Det er ikke altfor mye som kreves for god kontorhelse. Likevel dropper vi ofte å gjøre de små tingene som kreves, som det å strekke oss. Det er spesielt viktig om du har en stillesittende jobb. Da er det fint (og gøy) å gjøre noen tøyeøvelser ved kaffemaskinen eller på kontorplassen! Heng opp en lapp ved kaffemaskinen slik at kollegaer blir minnet på å strekke og tøye daglig. Du finner tips til øvelser her.

5. Det er lettere å forebygge enn å reparere

Ergonomi handler om tilpasningen mellom arbeidsmiljø, teknikk og menneske. For å unngå belastningsskader og sykdom må både arbeidsgiver og arbeidstaker ta hensyn til hva som er god ergonomi. Det er viktig at ansatte har gode hjelpemidler og arbeidsutstyr som passer til oppgavene de gjør i løpet av en arbeidsdag. Eksempelvis vil en som jobber i kundeservice og sitter mye i telefonen åpenbart ha nytte av et headset, mens en som sitter hele arbeidsdagen foran PC-en vil ha godt av en ergonomisk mus.

Videre har Arbeidstilsynet følgende råd:

  • Organiser arbeidet slik at arbeidstakerne unngår tidspress og monotont arbeid.
  • Sørg for god og jevnlig opplæring om ergonomi.
  • Lag rutiner og informasjon og medvirkning.
  • Etabler tydelig fordeling av ansvar og roller.

Husk at det er lettere å forebygge enn å reparere allerede oppståtte skader. Vær med på å medvirke til en god kontorhelse på arbeidsplassen din!

Først publisert: 29. april 2020
Oppdatert: 31. august 2021