Selv om en viss grad av konkurranse og påskjønnelse kan være positivt og trigge de ansattes innsats og prestasjoner, kan det få svært uheldige konsekvenser dersom det går for langt. Som leder bør du unngå å behandle de ansatte for ulikt, blant annet når du innvilger ny mobiltelefon.
Mobiltelefonen er utvilsomt en kilde til misunnelse internt. Det høres kanskje ut som en liten ting i det store bildet, men det er en høyst reellproblemstilling som du ikke bør ta for lett på. Steen Visholm, professor i organisasjonspsykologi ved Roskilde Universitet, forteller til forskning.no at folk på en arbeidsplass ofte oppfører seg som om de er søsken:
- Rivalisering og en janteaktig smålighet kan prege relasjonene. Man blir misunnelig, unner ikke sidemannen å få ros av sjefen og slike ting, sier han.
Dersom du ser at kulturen på arbeidsplassen preges av et slikt litt kranglete søskenforhold de ansatte imellom, bør du ta grep. Det beste er uansett å være i forkant, og her kan små tiltak hjelpe deg med å unngå dårlig stemning. Når vi vet hvor viktig mobiltelefonen er for folk, er det å tilby hver enkelt den jobbmobilen de ønsker, en enkel og ganske billig måte å styre unna en slik situasjon på. De fleste av oss snakker ikke så høyt til kollegene våre om hvor mye vi tjener, men alle kan se hvilken mobiltelefon man går rundt med, og de fleste vet godt hva en ny iPhone koster, mens for eks PCer er vanskeligere å skille for et utrent øye.
Når du skal rekruttere nye ansatte kan en mobiltelefon være et fint lokkemiddel. Nyutdannede har kanskje ikke økonomi til å kjøpe den telefonen de helst vil ha, og da kan tilbudet om nettopp den telefonen som jobbtelefon, gjøre at du kaprer dem foran nesa på andre interesserte arbeidsgivere, eller hvis man ser på det fra andre siden, hadde du tenkt deg om en ekstra gang om du ikke fikk tilbud om jobbtelefon neste gang du bytter jobb? «Hvis de har kuttet ut jobbtelefon, hva blir det neste?»
Les mer på vår ressursside om mobiltelefon på arbeidsplassen.
Det er mange gode grunner til å sette et raust budsjett for mobiltelefoner til ansatte. Kostnadene i både kroner, timer og energi som må til for å ordne opp i et arbeidsmiljø preget av mobilmisunnelse vil nok overgå denne budsjettposten med mange ganger, og fornøyde ansatte er som kjent også mer produktive ansatte.