Nordmenn bytter i snitt PC hvert fjerde år. Hver gang lurer vi på det samme: – Hvordan får jeg med meg alt på den gamle over på den nye? Vi gir deg tipsene til hva du bør gjøre med den gamle PC-en før du kvitter deg med den.
Har du ikke gjort det allerede, så anbefaler vi at du lagrer bilder og dokumenter i «skyen». Det vil si en nettbasert lagringstjeneste av typen Dropbox, Google Drive, iCloud eller Amazon Cloud Drive.
Fordelen er soleklar: Om PC-en din krasjer eller blir stjålet, har du fremdeles tilgang på filene dine på et sikkert sted – både fra mobilen og fra PC.
Ønsker du å lagre bilder på maskinen, har Mac en app som heter noe så kreativt som «Bilder», som lar deg organisere dem på en enkel måte. Har du en Windows-PC, kan du bruke Adobe Bridge, som er gratis og enkel å bruke.
Ingenting er som en nettleser som forstår deg, og som husker passord og brukernavn på favorittsidene dine. Og ingenting er så irriterende som en ubrukt nettleser.
Bruker du Chrome eller Safari, og er innlogget via din Apple ID (og har valgt synkronisering mot iCloud for Safari) eller Google-konto, vil denne informasjon synkroniseres til skyen, og du vil finne all informasjonen på din nye PC når du logger deg inn. Har du bokmerker du ønsker å flytte, vil denne artikkelen være til hjelp.
For å lagre passord på en sikker måte kan vi anbefale LastPass – hvor du kun trenger å huske ett master-passord. Andre gode alternativer er 1Password, mSecure og Keeper.
Les også: Slik blir du en passord(prinsesse)
Bruker du VPN for å koble deg til bedriftsområdet via nettet, bør den slettes.
I Windows 11 gjøres det slik:
På MacOS gjøres det slik:
Når du har sørget for at bilder, filer og annen personlig informasjon har blitt flyttet eller lagret i en skyløsning, bør du slette all personlig informasjon fra den gamle PC-en, så ingen uvedkommende får tak i det.
Du kan også gjøre en «factory reset» av maskinen, altså en formatering av harddisken. Den eneste haken ved dette er at dine personlige data ikke blir slettet, de blir bare skjult et annet sted på harddisken. Heldigvis finnes det egne program som er utviklet for overskrive din harddisk sikkert og flere ganger.
Slik gjør du det:
PS: Disse programmene overskriver alt innhold og hele lagringsområdet og bør kun brukes på private maskiner da det ikke blir laget noen sletterapport. En sletterapport er viktig for bedrifter som må dokumentere at dataen er slettet i henhold til personopplysningsloven.
Hvis PC-en skal kastes på dynga, og du ønsker å sikre deg at innholdet ikke kan rekonstrueres, bør harddisken fjernes og destrueres på en sikker måte. Business Insider har en god artikkel om dette. Ellers er denne gjør-det-selv-videoen ganske forklarende.
Lykke til – og grattis med ny PC!