Med kun en iPad og en app har Bollebar i Oslo et fullverdig kassesystem som er intuitivt, enkelt å oppdatere og gir full oversikt over salgstall i sanntid. Da blir det enkelt for folk å ta seg en bolle!
Den tyskutviklede appen Lightspeed brukes av flere titusener restauranter verden over. I Norge er Bollebar bare én av rundt 400 restauranter og serveringssteder i Norge som har fått satt opp det enkle kassesystemet med hjelp fra Barcontrol.
Tradisjonelle kassesystemer er ofte komplekse, dyre og krever at en tekniker kommer for å installere dem. I tillegg tar de vanligvis stor plass, er vanskelige eller umulige å flytte, og krever mye opplæring. Heldigvis har Barcontrol en enklere løsning.
Deres løsning krever kun en iPad, appen og innlogging, så er alt klart. De leverer også alt ekstrautstyr som kvitteringsskriver, stativ og kontantskuff. Og får du behov for å utvide er det lekende lett å kjøpe og koble på flere enheter.
Så lenge restauranten har WiFi-dekning på hele området kan servitørene bære med seg iPaden og ta bestillinger fortløpende, i stedet for å måtte gå inn for å legge det inn på kassa for hver gang. Bestillingene sendes rett til kjøkkenet eller baren, og ventetiden minimeres. Det gjør også at servitørene kan bruke mer tid ute blant gjestene, som lar dem yte bedre kundeservice, øker sjansen for mersalg og har for flere vist seg å generere mer tips.
Man trenger heller ikke være bekymret hvis WiFi skulle være nede. Systemet har full offlinestøtte, og alle iPader klarer å snakke sammen selv om nettet blir borte. Så fort nettet er tilbake vil alle salgstall lastes opp og legge seg i appen.
Er man uheldig og mister iPaden i bakken eller blir den utslitt er det bare å bestille ny, laste ned appen og logge inn, så er du klar igjen helt uten nedetid. Når det kommer oppdateringer i appen eller på iPadene kan disse enkelt og raskt installeres av de ansatte. Og i og med at de fleste i dag allerede er vant til å bruke iOS eller lignende systemer vil det kreve lite tankegods å finne ut hvordan dette gjøres.
Lightspeed er spesielt utviklet for restaurant- og serveringsbransjen. Mens utviklingen av appen foregår i Berlin har appen blitt og blir løpende tilpasset det norske markedet, regelverket og språket. Man får rett og slett fordelene ved internasjonal kompetanse i skjønn forening med lokal tilstedeværelse.
Appen er fylt med avanserte funksjoner, men er samtidig utformet for å være helt enkel å bruke. Med noen enkle tastetrykk kan menyen endres, og endringene vises med en gang på alle enhetene som er logget på restaurantens bruker. Under hver rett kan det blant annet legges inn informasjon om allergener eller hvilke viner som passer godt til.
I tillegg kan Barcontrol skreddersy integrasjoner med kundenes regnskapssystemer, slik at for eksempel dagsresultater automatisk overføres og forenkler regnskapsføringen. Ønsker restauranten å kunne ta bestillinger både via QR-koder og personlig service har vi også integrasjoner som gjør at alt snakker sammen sømløst.
Utstyr, både til kundene og seg selv, kjøper Barcontrol gjennom Komplett Bedrift. Som oftest leveres varene allerede dagen etter, og på den måten slipper Barcontrol å bestille flere produkter enn nødvendig. Da trenger de ikke ha et eget lager, og de unngår å bli sittende med potensielt utdatert utstyr. – Det er en lettelse å vite at Komplett Bedrift kan levere varene på kort varsel. Det er lekende lett å gå inn i portalen og velge mellom de pakkene vi har satt opp. Vi har ikke trengt å bruke kundeservice, men det er beroligende å vite at vi har en personlig kunderådgiver vi kan kontakte hvis vi trenger det, sier Marthin Kleppan i Barcontrol. |
Egen kunderådgiver: Barcontrol har en egen kunderådgiver de kan kontakte ved behov. |